Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Stellantis πιστεύει ότι υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις όσον αφορά στη διαθεσιμότητα και την οικονομική προσιτότητα των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων στο πλαίσιο της παγκόσμιας μετάβασης προς τις μηδενικές εκπομπές άνθρακα.
Ο Carlo Tavares, Διευθύνων Σύμβουλος της αυτοκινητοβιομηχανίας Stellantis προειδοποίησε για άλλη μια φορά για σοβαρά προβλήματα στη μετάβαση της αγοράς στα ηλεκτρικά οχήματα (EV). Έχοντας εκφράσει στο παρελθόν ανησυχίες για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της παραγωγής μπαταριών και τα «κοινωνικά προβλήματα» που θα προκαλέσει η έλλειψη οικονομικά προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων, ο Tavares προειδοποίησε τώρα για έλλειψη πρώτων υλών για μπαταρίες.
Μιλώντας στο Freedom of Mobility Forum της Stellantis, ο Tavares ανέφερε ότι «η οικονομική προσιτότητα των ηλεκτρικών οχημάτων δεν είναι εφικτή γιατί οι πρώτες ύλες είναι σπάνιες και πολύ ακριβές, και θα πρόσθετα, και πολύ ασταθείς όσον αφορά στα επίπεδα επάρκειας τους». Σημείωσε επίσης ότι η εξόρυξη του λιθίου που απαιτείται για την αντικατάσταση των 1,3 δισ. υπαρχόντων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, μπορεί να δημιουργήσει γεωπολιτικά ζητήματα.
Παρά τις προκλήσεις, ο Tavares εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι η Stellantis θα μπορέσει να επιτύχει τους στόχους που έχει συμπεριλάβει στη στρατηγική της για το 2030, δηλαδή 100% των πωλήσεων της στην Ευρώπη και το 50% στις ΗΠΑ να αφορούν σε πλήρως ηλεκτρικά οχήματα μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας.
Η Stellantis, που θεωρείται γίγαντας της αυτοκινητοβιομηχανίας, διαθέτει ηλεκτρικά οχήματα σε περισσότερα από τα μισά εμπορικά διαθέσιμα μοντέλα της ενώ τα υπόλοιπα προβλέπεται να μετατραπούν σε ηλεκτρικά μέσα στα αμέσως επόμενα χρόνια. Ο Tavares αναφέρθηκε επίσης στο υψηλό κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων σε μια προσπάθεια να απαντήσει στο πρωταρχικό ερώτημα του φόρουμ: «Σε έναν κόσμο χωρίς εκπομπές άνθρακα, θα είναι προσιτή η ελεύθερη κινητικότητα ή θα αφορά μόνο λίγους προνομιούχους;»
Αντί να μετακυλιστεί το υψηλότερο κόστος στους καταναλωτές που πληρώνουν κατά μέσο όρο 40% περισσότερο για ένα ηλεκτρικό όχημα από ένα όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, ο Tavares έθεσε ως ζήτημα την απορρόφηση του κόστους από την αυτοκινητοβιομηχανία και τα κράτη.
Επιπλέον, οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζουν συνεχώς για πιο πυκνή υποδομή σταθμών φόρτισης με δυνατότητες ταχυφόρτισης, έτσι ώστε να καταστήσουν την ιδιοκτησία ενός ηλεκτρικού οχήματος πιο πρακτική και εφικτή για τους καταναλωτές. Στην Αυστραλία, υπάρχουν περίπου 2.400 δημόσιοι σταθμοί φόρτισης που λειτουργούν από διάφορες εταιρείες όπως π.χ Chargefox, Evie, Ampol, BP, και Tesla, αν και οι τοποθεσίες παραμένουν αρκετά περιορισμένες και επομένως το άγχος σχετικά με τη δυνατότητα επαναφόρτισης παραμένει υψηλό.
Επιπλέον, υπήρξαν αυξήσεις τιμών χρήσης για ορισμένους από αυτούς τους σταθμούς φόρτισης, με το μεγαλύτερο δημόσιο δίκτυο φόρτισης, αυτό της Chargefox, να αυξάνει πρόσφατα τις τιμές σε επιλεγμένες τοποθεσίες πάνω από 12%.
Ο Tavares επέμεινε στην άποψη ότι οι νομοθέτες θα πρέπει να προωθούν τεχνολογικά ουδέτερη νομοθεσία ως θεμέλιο για ένα μέλλον ουδέτερο ως προς τον άνθρακα, καθώς κάτι τέτοιο θα ενίσχυε την καινοτομία στον κλάδο. «Οι κοινωνίες μας χάνουν πολύ μεγάλο δυναμικό επειδή δεν έχουν τεχνολογικά ουδέτερους κανονισμούς. Αυτή είναι μια μεγάλη απώλεια δημιουργικότητας για το επιστημονικό δυναμικό ενώ αντί της επιβολής μίας ενιαίας τεχνολογίας θα μπορούσαμε να έχουμε έναν τεχνολογικά ουδέτερο κανονισμό που θα δημιουργούσε υγιή ανταγωνισμό».
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, συμπεριλαμβανομένης της BMW, εξακολουθούν να υποστηρίζουν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου είναι μια εξαιρετική εναλλακτική λύση σε σχέση με τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία, ενώ το σχέδιο eFuel της Porsche περιλαμβάνει την παραγωγή 100 εκατ. λίτρων eFuel ετησίως από τα μέσα του 2026 σε εργοστάσια στην Αυστραλία, τη Χιλή και τις ΗΠΑ.
Λόγω της αρνητικής στάσης της Γερμανίας ως προς την απαγόρευση πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που επέβαλε η ΕΕ με όριο το 2035, η ΕΕ συμφώνησε να επιτρέψει την πώληση αυτοκινήτων που χρησιμοποιούν e-καύσιμα, ουδέτερα ως προς τον άνθρακα. Ενώ αυτή η μικρή παραχώρηση μπορεί να επιτρέψει στις αυτοκινητοβιομηχανίες να χρησιμοποιούν e-καύσιμα σε κινητήρες εσωτερικής καύσης, η ΕΕ προωθεί τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία ως την βασική τεχνολογία απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα έως το 2050.
Με πληροφορίες από carexpert.com