Μια νέα, net-zero, γειτονιά δημιουργείται στο Βερολίνο

Μια νέα, net-zero, γειτονιά δημιουργείται στο Βερολίνο

Με το κλείσιμο του ιστορικού αεροδρομίου Tegel το 2021, το Βερολίνο απέκτησε έναν εξαιρετικά μεγάλο, ελεύθερο χώρο και μαζί του μια μοναδική ιστορική ευκαιρία. Στον τεράστιο χώρο, η κρατική εταιρεία Tegel Projekt GmbH αναπτύσσει μια νέα αστική περιοχή από την αρχή, μια πρότυπη περιοχή για βιώσιμη αστική καινοτομία. Το Berlin TXL, σε σχεδιασμό για περισσότερο από μια δεκαετία, αναδεικνύεται τώρα ως ένα από τα μεγαλύτερα και ίσως πιο φιλόδοξα έργα αστικής ανάπτυξης στην Ευρώπη.

Disclaimer: Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική ή κατά παράφραση ή διασκευή ή απόδοση του περιεχομένου του παρόντος διαδικτυακού τόπου με οποιονδήποτε τρόπο, χωρίς αναφορά στο RAWMATHUB.GR (με ενεργό link) ή χωρίς την προηγούμενη γραπτή άδεια του RAWMATHUB.GR. 

Το BerlinTXL, το οποίο οφείλει το όνομα του στον κωδικό αναγνώρισης τριών γραμμάτων του παλιού αεροδρομίου, φιλοξενεί ήδη startups και, όταν ολοκληρωθεί, θα στεγάζει κτίρια του Πανεπιστημίου, κατοικίες για 10.000 άτομα όπως επίσης καταστήματα, σχολεία και ιατρικές εγκαταστάσεις. Στην πραγματικότητα, το Berlin TXL είναι ένα έργο επίδειξης όπου θα επενδυθούν περίπου 8 δισ. ευρώ και την υλοποίηση βιώσιμης αστικής ανάπτυξης σε κλίμακα.

Στόχος του έργου είναι να δείξει ότι οι κατασκευές μπορούν να είναι ουδέτερες από εκπομπές άνθρακα, η τεχνολογία μπορεί να βελτιώσει την ποιότητα ζωής χωρίς να ξεπεράσει τα σύνορα της ιδιωτικής ζωής και ότι η προστασία του κλίματος μπορεί να είναι οικονομικά προσιτή.

Σύμφωνα με την έκθεση της PwC με τίτλο «Building sustainable cities: How urban infrastructure can address energy challenges and shocks» που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, ο τρόπος με τον οποίο τόσο οι υπάρχουσες όσο και οι εντελώς νέες πόλεις διαμορφώνουν την ενεργειακή τους υποδομή -και ειδικά τον βαθμό στον οποίο μπορούν να χρησιμοποιήσουν εναλλακτικά καύσιμα για τις δραστηριότητες τους- θα έχουν καθοριστικό αντίκτυπο στην ικανότητα μας να προχωρήσουμε πέρα από τα ορυκτά καύσιμα τις επόμενες δεκαετίες. Οι πόλεις θα είναι το βασικό σημείο το οποίο θα υποστηρίξει τη μετάβαση στις μηδενικές εκπομπές άνθρακα.

«Δοκιμάζουμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να χτιστούν πόλεις του μέλλοντος, αναπτύσσοντας ένα πρότυπο πόλης που θα είναι βιώσιμο και χωρίς αποκλεισμούς», αναφέρει η Gudrun Sack, διευθύνων σύμβουλος της Tegel Projekt GmbH, μιας κρατικής επιχείρησης στην οποία ανατέθηκε από την πόλη του Βερολίνου η ανάπτυξη και η διαχείριση του Berlin TXL. Η Sack βλέπει το έργο ως ένα πρότυπο το οποίο θα αποτελέσει παράδειγμα για τις πόλεις του μέλλοντος. «Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να χτίζουμε πια με τον τρόπο που έχουμε συνηθίσει και το TXL θα αποτελέσει παράδειγμα ότι μπορεί να γίνει διαφορετικά».

Σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη, οι πόλεις καταναλώνουν περίπου το 78% της παγκόσμιας ενέργειας και ευθύνονται για περισσότερο από το 60% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Μόνο οι αστικές μεταφορές αντιπροσωπεύουν το ισοδύναμο των 4 δισ. μετρικών τόνων εκπομπών CO2, που είναι περισσότερο από το 40% των συνολικών εκπομπών του τομέα των μεταφορών, σύμφωνα με τον International Energy Agency (IEA).

Αρκετές μεγάλες πόλεις έχουν κάνει σημαντικά βήματα προόδου προς το καθαρό μηδέν. Το Παρίσι σχεδιάζει να περιορίσει την πρόσβαση στο κέντρο του για ορισμένα αυτοκίνητα το 2024. Η Πόλη του Μεξικό θα ολοκληρώσει εντός του 2023 ένα από τα μεγαλύτερα αστικά ηλιακά πάρκα στον κόσμο στην οροφή της δημοτικής χονδρικής αγοράς. Το Burlington, στην πολιτεία του Βερμόντ των ΗΠΑ, προμηθεύεται όλη του την ηλεκτρική ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, αν και σε μεγάλο βαθμό αυτό περιλαμβάνει καύση ξύλων. Το Woven City, που βρίσκεται στην Ιαπωνία και χρηματοδοτείται από την Toyota, πρόκειται να είναι ένα είδος ζωντανού εργαστηρίου για νέες τεχνολογίες κινητικότητας. Και το Fishermans Bend είναι ένα έργο αστικής ανανέωσης που πρόκειται να ολοκληρωθεί έως το 2050 στη Μελβούρνη της Αυστραλίας, το οποίο συμπεριλαμβάνει στο σχεδιασμό του ορισμένους από τους στόχους του Berlin TXL.

Αλλά το TXL είναι μοναδικό από πολλές απόψεις, κυρίως λόγω του μεγέθους και της τοποθεσίας του. Ξεχωρίζει επίσης από την προσέγγιση που χρησιμοποιεί για τα οικοσυστήματα κατά το σχεδιασμό του. 

Πρότυπο σχεδιασμού

Το Βερολίνο σχεδιάζει να είναι κλιματικά ουδέτερο μέχρι το 2045. Στο Berlin TXL αυτό θα υλοποιηθεί με μια triple-zero στρατηγική: νέα κτίρια που καταναλώνουν μηδενική ενέργεια, εκπέμπουν μηδενικό άνθρακα και αφήνουν πίσω μηδενικά απόβλητα. Για το λόγο αυτό, η χρήση ενεργοβόρων υλικών όπως το σκυρόδεμα, ο χάλυβος και το πλαστικό θα περιοριστεί στο ελάχιστο.

Αντίθετα, η οικιστική περιοχή του έργου θα κατασκευαστεί κυρίως με ξυλεία από δάση που περιβάλλουν την πόλη. Το κόστος μπορεί αρχικά να υπερβαίνει το κόστος των συμβατικών υλικών, εν μέρει επειδή η διαδικασία κατασκευής εξακολουθεί να απαιτεί ένταση εργασίας. Ωστόσο, η κλιμάκωση της χρήσης ξυλείας στις κατασκευές μέσω ψηφιοποιημένων διαδικασιών και ανοιχτών προτύπων θα μπορούσε να μειώσει το κόστος κατά περίπου 20 έως 25% μεσοπρόθεσμα, σύμφωνα με μελέτη του Technical University of Berlin και του Fraunhofer Institute for Wood Research. Επίσης, οι κατασκευές από ξύλο είναι εξαιρετικές στο να δεσμεύουν άνθρακα για πολλά χρόνια.

«Η πόλη μπορεί να αποτελέσει μια τεράστια αποθήκη CO2 με εξαιρετικά θετική επίδραση στο κλίμα», επισημαίνει ο Philipp Bouteiller, ο οποίος, ως επικεφαλής της Tegel Projekt GmbH για μια δεκαετία έως το 2022, ήταν ένας από αυτούς που συνέλαβαν την ιδέα του TXL Berlin. Και είναι γεγονός ότι υπάρχει αρκετό μη αξιοποιημένο δυναμικό αποθήκευσης CO2, εφόσον στη Γερμανία οι κατοικίες από ξύλο αποτελούν λιγότερο από το 20% όλων των νέων κατοικιών ενώ στις ΗΠΑ για παράδειγμα προσεγγίζουν το 92%.

Με πληροφορίες από strategy-business.com

Αφιέρωμα - Παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος - Ο δρόμος προς την αειφορία
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ - ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ RAWMATHUB.GR
foolwo rawmathub.gr on Google News
Image

Έγκυρη ενημέρωση για την αξιακή αλυσίδα των raw materials

NEWSLETTER