Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 2022, οι συνολικές εξαγωγές της χώρας αυξήθηκαν κατά 37% περίπου σε σχέση με το 2021, και οι εξαγωγές του κλάδου του αλουμινίου σημείωσαν ανάλογη αύξηση αντιπροσωπεύοντας το 5,3% των συνολικών εξαγωγών της χώρας.
Για το 2022, ο Ελληνικός κλάδος αλουμινίου κατατάσσεται ως ο 2ος πιο εξαγωγικός κλάδος της χώρας με αξία εξαγωγών 2,895 δις. ευρώ περίπου, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 35% σε σχέση με το 2021 και ο 2ος με το καλύτερο εμπορικό ισοζύγιο, με 890 εκατ. ευρώ περίπου σημειώνοντας αύξηση κατά 9% σε σχέση με το 2021.
Η ιδιαίτερη σημασία του κλάδου για την Ελλάδα αποτυπώνεται και από τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
- Μέγεθος κλάδου: Αποτελείται από 3.000 μεγάλες, μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις σε όλα τα στάδια μεταποίησης και εμπορίου
- Θέσεις απασχόλησης: 30.000 θέσεις άμεσης ή έμμεσης απασχόλησης
- Καθετοποίηση: Από την εξόρυξη του βωξίτη μέχρι τα διεθνώς πιστοποιημένα τελικά προϊόντα
- Διεθνής παρουσία: Σε περισσότερες από 50 χώρες υπάρχουν παραγωγικές μονάδες, ιδιόκτητα δίκτυα διανομών και εμπορική παρουσία.
Οι πωλήσεις πρωτόχυτου αλουμινίου το 2022 ξεπέρασαν τους 195.000 τόνους, σημειώνοντας οριακή μείωση σε σχέση με το 2021. Οι πωλήσεις στην εγχώρια αγορά, που αντιπροσωπεύουν το 48% των συνολικών πωλήσεων, μειώθηκαν κατά 3,8% σε σχέση με το 2021. Οι εξαγωγές σημείωσαν αύξηση κατά 2% περίπου και αντιπροσωπεύουν το υπόλοιπο 52% των συνολικών πωλήσεων. Οι πωλήσεις προϊόντων πρώτης μεταποίησης το 2022 παρέμειναν στα επίπεδα του 2021, με οριακή αύξηση κατά 3% περίπου και απευθύνονται κυρίως στις διεθνείς ανταγωνιστικές αγορές με τις εξαγωγές να παρουσιάζουν αύξηση 5%.
Ο κλάδος του αλουμινίου είναι ένας εξαιρετικά εξωστρεφής κλάδος αφού το 84% της παραγωγής εξάγεται στις διεθνείς αγορές.
Όσον αφορά τον υπο-κλάδο της έλασης, οι σχετικές πωλήσεις αυξήθηκαν το 2022 κατά 9% σε σχέση με το 2021. Η εγχώρια αγορά που απορρόφησε το 11% των συνολικών πωλήσεων, σημειώνοντας μείωση 3% σε σχέση με το 2021, ενώ οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 11%.
Αντίστοιχα, οι πωλήσεις προϊόντων διέλασης το 2022 μειώθηκαν κατά 10% σε σχέση με το 2021. Η εγχώρια αγορά, απορρόφησε το 30% των συνολικών πωλήσεων, σημειώνοντας μείωση σε σχέση με το 2021 κατά 7%.