Το λίθιο απειλεί να φρενάρει τα σχέδια για την ηλεκτροκίνηση

Το λίθιο απειλεί να φρενάρει τα σχέδια για την ηλεκτροκίνηση

Ο εκτροχιασμός της τιμής του λιθίου (Li), απαραίτητου συστατικού στις μπαταρίες αυτοκινήτων, απειλεί να «εκτροχιάσει» τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Όπως αναφέρει σε δημοσίευμα της η βρετανική εφημερίδα Financial Times, από τον Ιανουάριο του 2021 μέχρι σήμερα η τιμή του μεταλλεύματος έχει πενταπλασιαστεί, ενώ ανοδικά κινούνται και το νικέλιο και το κοβάλτιο, που χρησιμοποιούνται επίσης για την κατασκευή των μπαταριών.

Ο λόγος της εκτόξευσης των τιμών έχει σχέση με το ότι καθίσταται ολοένα και εντονότερη η ζήτηση για αυτές τις πρώτες ύλες παράλληλα με την αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ενδεικτικά, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων έχουν φθάσει τα 5,6 εκατ. το 2021, όταν το 2020 δεν υπερέβαιναν τα 3,1 εκατ.

Όπως γίνεται αντιληπτό, οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επιδοθεί σε αγώνα δρόμου για να προμηθευτούν τις αναγκαίες πρώτες ύλες. Αξίζει να σημειωθεί ότι η άνοδος των τιμών των μπαταριών αναμένεται να συνεχίσει και για έναν ακόμα λόγο, ότι δηλαδή έχει προηγηθεί μία δεκαετία κατά την οποία οι προμήθειες σε ανθρακικό λίθιο συγκεκριμένα αλλά και σε άλλες πρώτες ύλες γνώρισαν σοβαρή κάμψη μη ανταποκρινόμενες στη διογκούμενη ζήτηση.

Κι ενώ οι εξορυκτικές εταιρείες προσπαθούν να αυξήσουν την παραγωγή πρώτων υλών από τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις τους και να αναπτύξουν νέες, οι τιμές αναφοράς του λιθίου έκλεισαν το 2021 σε επίπεδα-ρεκόρ. Στην Κίνα, η οποία είναι και η χώρα με την υψηλότερη παραγωγή στον κόσμο σε μπαταρίες, η τιμή του  ανθρακικού λιθίου έφθανε τις 41.027 δολάρια/τόνο, υπερπενταπλάσια δηλαδή από εκείνη του περυσινού Ιανουαρίου. Στην περίπτωση ακόμα μιας απαραίτητης πρώτης ύλης, του κοβαλτίου, η τιμή διπλασιάστηκε στις 70.208 δολάρια/τόνο και του νικελίου ενισχύθηκε 15% και έφτασε στις 20.045 δολάρια για το τελευταίο δωδεκάμηνο.

Οι ως άνω εξελίξεις υπονομεύουν όσα κερδήθηκαν σε επίπεδο τεχνολογίας και αποδοτικότητας κατά τα τελευταία χρόνια, στη διάρκεια των οποίων οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι κατασκευάστριες εταιρίες μπαταριών εργάστηκαν σκληρά από κοινού για να αναπτύξουν μπαταρίες υψηλής απόδοσης και μακράς διαρκείας, ενόσω, προσπαθούσαν παράλληλα να μειώσουν το κόστος. Επιπλέον, όπως αναφέρουν σχετικά σε δημοσίευμα τους οι Financial Times, «οι αυξήσεις στις τιμές απειλούν να κλονίσουν τα μεγαλόπνοα σχέδια της αυτοκινητοβιομηχανίας εν συνόλω, ακριβώς αυτή τη στιγμή, κατά την οποία ακόμα και οι πρώην απρόθυμοι όμιλοι τύπου Toyota ενστερνίζονται τη μετάβαση».

Σύμφωνα με το Bloomberg NEF, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι οποίες εκτινάχθηκαν το 2021, θα αυξηθούν περαιτέρω φέτος, άρα θα παρατηρηθεί έλλειμμα λιθίου. Σε έκθεση της S&P Global, η χρήση του λιθίου θα υπερβεί την παραγωγή του και θα εξαντλήσει τα αποθέματα. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με την S&P Global Market Intelligence, η προσφορά αναμένεται να εκτιναχθεί στις 636.000 τόνους ισοδύναμου ανθρακικού λιθίου φέτος εν συγκρίσει με τις 497.000 τόνους το 2021. Τέλος, η ζήτηση θα ξεπεράσει και αυτά τα επίπεδα, φθάνοντας, σύμφωνα με εκτιμήσεις, τις 641.000 τόνους από την αρχική πρόβλεψη των 504.000 τόνων. 

Με πληροφορίες από energia.gr

Αφιέρωμα - Κρίσιμες Ορυκτές Πρώτες Ύλες ένα στοίχημα για την Ευρώπη
foolwo rawmathub.gr on Google News
Image

Έγκυρη ενημέρωση για την αξιακή αλυσίδα των raw materials

NEWSLETTER