Σταθερά σε ρότα πράσινης μετάβασης ο παγκόσμιος στόλος

Σταθερά σε ρότα πράσινης μετάβασης ο παγκόσμιος στόλος

Αργά αλλά σταθερά αυξάνεται το ποσοστό του παγκόσμιου στόλου που έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά, πράσινα καύσιμα για την πρόωση του. Σύμφωνα με το τελευταίο σχετικό report της Clarksons Research με τίτλο Fuelling Transition, περίπου το 4,3% του παγκόσμιου στόλου έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά -εκτός του πετρελαίου- καύσιμα, ενώ έναν χρόνο πριν το αντίστοιχο ποσοστό ήταν στο 3,6%.

Ωστόσο, οι αλλαγές αποτυπώνονται περισσότερο στα υπό παραγγελία πλοία, αφού πλέον το 34,8% αυτών, υπολογιζόμενο σε gross tonnage, έχει τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, έναντι ποσοστού 27,7% πριν από έναν χρόνο και 10,3% πριν από πέντε χρόνια.

Όσον αφορά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα που προέρχονται από τον κλάδο της ναυτιλίας, αυτές δεν ξεπέρασαν το 2,4% του συνόλου κατά τη διάρκεια του 2021. Σχετικά με τις προτιμήσεις των πλοιοκτητών στα εναλλακτικά καύσιμα, το μεγαλύτερο μερίδιο δείχνουν να έχουν τα πλοία που θα χρησιμοποιούν LNG, περίπου το 30,6% του υπό παραγγελία στόλου (573 πλοία), ενώ ακόμα 95 θα χρησιμοποιούν LPG. Επίσης, 150 πλοία θα έχουν μπαταρίες ή υβριδική πρόωση, 21 θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν μεθανόλη, εννέα βιοκαύσιμα και πέντε υδρογόνο.

Κατά τη διάρκεια του 2021 το 33,8% των νέων παραγγελιών (συνολικά 425 πλοία) είχε πρόβλεψη για εναλλακτικά καύσιμα. Ο αντίστοιχος αριθμός το 2020 ήταν 209 πλοία, ωστόσο ο ρυθμός νέων παραγγελιών το 2020 είχε πέσει αισθητά εξαιτίας του πρώτου κύματος της πανδημίας του κορονοϊού. Σημειώνεται επίσης ότι 96 πλοία θα είναι LNG ready, 35 θα είναι ammonia ready και τέσσερα hydrogen ready.

Περαιτέρω, περισσότερα από 4.398 πλοία του παγκόσμιου στόλου, ήτοι το 21% του tonnage, έχουν εγκαταστήσει συστήματα βελτίωσης ενεργειακής απόδοσης, όπως -μεταξύ άλλων- προπέλες, συστήματα λίπανσης αέρα και αιολικά συστήματα.

Επίσης, συστήματα καθαρισμού διοξειδίου του θείου (scrubbers) έχουν τοποθετηθεί σε 4.568 πλοία, δηλαδή στο 24% του στόλου, αλλά ο ρυθμός τοποθέτησης έχει μειωθεί κατακόρυφα, από 300 τον περασμένο Ιανουάριο στα 10 τον Δεκέμβριο του 2021 (retrofit). Στα υπό ναυπήγηση, ωστόσο, το 2021 έκλεισε με 231 πλοία με scrubber, εκ των οποίων τα 191 είναι containerships.

Την ίδια στιγμή αυξάνεται ο αριθμός των υποδομών σε παγκόσμιο επίπεδο για την τροφοδοσία των πλοίων με LNG. Σύμφωνα με τους Clarksons, αυτή την περίοδο υπάρχουν στον κόσμο συνολικά 143 λιμάνια που έχουν τη δυνατότητα τροφοδοσίας των πλοίων με LNG, ενώ σχεδιάζεται η ανάπτυξη ακόμα 93. Στις υποδομές αυτές, μάλιστα, επενδύουν σε πολλές περιπτώσεις και ναυτιλιακοί όμιλοι, κυρίως τακτικών γραμμών (liners).

Το 2021, η αύξηση των νέων επενδύσεων σε ναυπηγήσεις, αγορές και μετασκευές οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στην πολύ καλή πορεία της ναυλαγοράς τόσο στα containerships, τα οποία καταγράφουν πρωτοφανή κέρδη εδώ και δύο χρόνια, όσο και στα bulk carriers. Αντίθετα, η αγορά στα δεξαμενόπλοια ήταν κακή κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς. Σύμφωνα με τα στοιχεία των Clarskons, το 2021 ήταν η καλύτερη χρονιά για τη ναυτιλία μετά το 2008. Ο ClarkSea Index διαμορφώθηκε στα 28.700 δολάρια την ημέρα, αυξημένος κατά 93% σε σχέση με το 2020 και υπερδιπλάσιος σε σχέση με το μέσο όρο της τελευταίας δεκαετίας.

Οι ναύλοι για τα containerships αυξήθηκαν κατά 260% σε επίπεδο έτους και 500% σε σχέση με τα προ Covid επίπεδα. Αντίστοιχα, τα bulk carriers σημείωσαν αύξηση της κερδοφορίας τους κατά 185%, ενώ αντίθετα η αγορά των τάνκερ έπεσε κατά 71% σε σχέση με τα επίπεδα του 2020. Παρ' όλα αυτά, δεν έλειψαν οι επενδύσεις σε δεξαμενόπλοια με νέες τεχνολογίες, όπως -για παράδειγμα- η παραγγελία της Tsakos Energy Navigation, που έχει προχωρήσει σε παραγγελίες έως και έξι δεξαμενόπλοιων aframax, που κινούνται και με LNG.

Με πληροφορίες από energia.gr

rawmathub.gr linkedin newsletter subscription
foolwo rawmathub.gr on Google News
Image

Έγκυρη ενημέρωση για την αξιακή αλυσίδα των raw materials

NEWSLETTER