Στα μέσα Σεπτεμβρίου 2022, κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας για το Κλίμα στη Νέα Υόρκη, διεξήχθησαν μία σειρά συζητήσεις για θέματα που σχετίζονται με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDG) των Ηνωμένων Εθνών.
Οι συζητήσεις θα δημιουργούσαν στον οποιονδήποτε μια σειρά από διάφορα συναισθήματα: από φόβο για το πόσο γρήγορα τα πράγματα κινούνται προς τη λάθος κατεύθυνση και τον αρνητικό αντίκτυπο για τη ζωή στον πλανήτη μας, μέχρι αισιοδοξία ότι η αίσθηση του επείγοντος που είναι εμφανής και την ύπαρξη ειδικών στα σχετικά πεδία που μπορούν να αποτελέσουν την κινητήρια δύναμη για το μετασχηματισμό σε μία πιο βιώσιμη προσέγγιση.
Αυτό που είναι απολύτως σαφές είναι ότι η κλιματική αλλαγή συμβαίνει με ταχύτερο ρυθμό από ό,τι περιμέναμε. Επιπλέον, οι αρνητικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής έχουν τονιστεί από πρόσφατα ακραία καιρικά φαινόμενα, συμπεριλαμβανομένων των καταστροφικών πλημμυρών στο Πακιστάν και της σοβαρής ξηρασίας στην Ευρώπη. Φυσικά, οι ενδιαφερόμενοι αναμένουν από τις κυβερνήσεις και τους οργανισμούς να επιταχύνουν τις στρατηγικές βιωσιμότητας ως απάντηση σε αυτή τις προκλήσεις, καθώς και έναντι άλλων κοινωνικών και περιβαλλοντικών προκλήσεων που αντιμετωπίζει ο πλανήτης.
Πολλοί οργανισμοί έχουν ανακοινώσει στόχους για μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως κάποια συγκεκριμένη ημερομηνία, συνήθως το 2050. Στην πράξη, ωστόσο, πολλοί εξακολουθούν να μη διαθέτουν τις λεπτομερείς στρατηγικές που θα τους επιτρέψουν να επιτύχουν τους στόχους τους μέσω μίας πραγματικής μείωσης των εκπομπών που θα προκύπτει από τις επιχειρηματικές τους πρακτικές. Επιπλέον, η επιτυχία τους στην επίτευξη αυτών των στόχων (και άλλων στόχων ESG), εξαρτάται από την ύπαρξη απαραίτητων δεξιοτήτων στο ανθρώπινο δυναμικό τους σε σχέση με βιώσιμες πρακτικές και τεχνολογίες. Αυτές οι δεξιότητες, επί του παρόντος, είναι πολύ περιορισμένες.
Η έκθεση Global Green Skills Report που δημοσίευσε το LinkedIn το 2022, υπογραμμίζει την κλίμακα του προβλήματος. Η έκθεση αποκαλύπτει ότι βρισκόμαστε πολύ μακριά από το να έχουμε επαρκές ανθρώπινο δυναμικό με τις απαραίτητες δεξιότητες, το οποίο θα στελεχώσει όλες τις εταιρικές λειτουργίες με στόχο την επίτευξη της «πράσινης» μετάβασης.
Στην πραγματικότητα, ενώ οι αγγελίες εργασίας που απαιτούν «πράσινες» δεξιότητες αυξήθηκαν κατά 8% ετησίως τα τελευταία πέντε χρόνια, το ανθρώπινο δυναμικό με τις κατάλληλες δεξιότητες παγκοσμίως, αυξήθηκε μόνο κατά περίπου 6% ετησίως την ίδια περίοδο. Οι εργοδότες αναζητούν δεξιότητες σε ένα ευρύ φάσμα τομέων, από τη βιώσιμη παραγωγή ενδυμάτων έως τη διαχείριση των επιφανειακών υδάτων, την εργασιακή ασφάλεια και υγεία και τις βιώσιμες επιχειρηματικές στρατηγικές.
Κάλυψη του κενού δεξιοτήτων σχετικών με τη βιωσιμότητα
Δεδομένης της γενικής έλλειψης δεξιοτήτων σχετικών με τη βιωσιμότητα, είναι σαφές ότι οι εργοδότες δεν μπορούν να βασίζονται αποκλειστικά σε εξωτερικές προσλήψεις για να καλύψουν τα κενά στην εταιρική τεχνογνωσία. Πως θα μπορούσε λοιπόν ένας οργανισμός να «εξοπλίσει» τους ανθρώπους του με τις δεξιότητες και τις γνώσεις που θα τους επιτρέψουν να επιτύχουν τους φιλόδοξους εταιρικούς στόχους βιωσιμότητας και αειφορίας;
1. Δημιουργήστε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα αφιερωμένο στην ανάπτυξη δεξιοτήτων σχετικών με τη βιωσιμότητα
Οι σχετικές με την αειφορία δεξιότητες πρέπει να είναι στον πυρήνα των προγραμμάτων εκπαίδευσης και ανάπτυξης που προσφέρεται σε άτομα σε κάθε επίπεδο εντός του οργανισμού. Τα στελέχη θα πρέπει να έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν μια γενική θεώρηση των θεμάτων αειφορίας, καθώς και να κατανοήσουν την επιστήμη που σχετίζεται με την κλιματική αλλαγή. Σε πολλές περιπτώσεις, θα χρειαστούν επίσης γνώσεις και δεξιότητες που σχετίζονται με τους συγκεκριμένους κινδύνους και τις ευκαιρίες που παρουσιάζει η ατζέντα βιωσιμότητας στον εκάστοτε οργανισμό και τον τρόπο που οι γνώσεις μπορούν να εφαρμοστούν για να κάνουν τη διαφορά στο ρόλο και τις συμπεριφορές των στελεχών.
Για να αναπτύξετε ένα αποτελεσματικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, είναι εντελώς απαραίτητη η επαρκής γνώση του ανθρώπινου δυναμικού σε ένα συγκεκριμένο οργανισμό. Ποιο επίπεδο ανανέωσης δεξιοτήτων απαιτείται; Σε ποια συγκεκριμένα θέματα πρέπει να επικεντρωθεί το εκπαιδευτικό πρόγραμμα; Μπορεί να είναι απαραίτητο να καταστεί υποχρεωτικό κάποιο συγκεκριμένο εκπαιδευτικό αντικείμενο για ορισμένες ομάδες εντός του οργανισμού. Μπορεί επίσης κάποια στελέχη να αποκτήσουν δεξιότητες σχετικές με τη βιωσιμότητα, παρακολουθώντας κάποιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που προσφέρεται εκτός του οργανισμού, από εξειδικευμένες εκπαιδευτικές δομές.
2. Ακολουθήστε μια διαφορετική προσέγγιση για την ανάπτυξη τεχνικών δεξιοτήτων σε σύγκριση με τις δεξιότητες διαχείρισης
Για να επιτύχουν τους στόχους τους, οι οργανισμοί θα χρειαστούν ένα εργατικό δυναμικό που να διαθέτει τόσο τεχνικές δεξιότητες όσο και γενικές δεξιότητες διαχείρισης που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα. Δεδομένου ότι οι απαιτούμενες τεχνικές δεξιότητες τείνουν να είναι πολύ συγκεκριμένες για τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείται ο οργανισμός, είναι καλύτερο να προσεγγιστούν με προτεραιότητα.
Οι τεχνικές δεξιότητες βιωσιμότητας που απαιτούν οι μηχανικοί μπορεί να ποικίλλουν σημαντικά ανάλογα με τον κλάδο στον οποίο εργάζονται. Για παράδειγμα, θα χρειαστούν διαφορετικές δεξιότητες ανάλογα με το αν εργάζονται στην αεροναυπηγική, τις κατασκευές ή την πυρηνική ενέργεια. Ακόμη και σε μια λειτουργία όπως τα χρηματοοικονομικά, όπου ένας οικονομικός διευθυντής και ένας οικονομικός σύμβουλος έχουν κοινές δεξιότητες σε όλους τους κλάδους, υπάρχουν οφέλη από την προτεραιοποίηση του κλάδου, με στόχο την ανάπτυξη δεξιοτήτων σχετικών με τη βιωσιμότητα. Αντίθετα, υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ομοιότητα μεταξύ των κλάδων και των επιχειρηματικών ρόλων όσον αφορά τις ηγετικές και διαχειριστικές δεξιότητες που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα.
3. Οι προκλήσεις που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα είναι ένας τρόπος ενθάρρυνσης της ανάπτυξης σχετικών δεξιοτήτων
Οι άνθρωποι αγαπούν να λύνουν προβλήματα και η ατζέντα της βιωσιμότητας παρουσιάζει πολλά προβλήματα που πρέπει να λύσουν οι οργανισμοί. Θέτοντας προκλήσεις που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα, οι οργανισμοί μπορούν να αξιοποιήσουν την έμφυτη επιθυμία των ανθρώπων τους να βρουν νέες λύσεις. Αυτές μπορεί να είναι λύσεις για τη μείωση της χρήσης ενέργειας ή τη διαχείριση των αποβλήτων ή λύσεις για νέα προϊόντα και υπηρεσίες που παράγουν έσοδα για τον οργανισμό, βελτιώνοντας παράλληλα τους δείκτες βιωσιμότητας.
Για να επιτύχουν τους στόχους τους, οι οργανισμοί θα χρειαστούν ένα εργατικό δυναμικό που να διαθέτει τόσο τεχνικές δεξιότητες όσο και γενικές δεξιότητες διαχείρισης που σχετίζονται με τη βιωσιμότητα.
Αντιμετώπιση της πρόκλησης
Για να ανταποκριθούν στις στρατηγικές βιωσιμότητας, τόσο τώρα όσο και στο μέλλον, οι οργανισμοί πρέπει να μπορούν να αξιοποιήσουν ένα εργατικό δυναμικό που είναι εξοπλισμένο με ένα ευρύ φάσμα δεξιοτήτων. Οι επιχειρήσεις χρειάζεται να αναπτύξουν ηγέτες βιωσιμότητας, ώστε να έχουν τα σωστά στελέχη, με τα κατάλληλα προσόντα, για να προωθήσουν την αλλαγή προς τη βιωσιμότητα.
Η αναβάθμιση ολόκληρου του εργατικού δυναμικού με γρήγορους ρυθμούς είναι φυσικά μια καταπληκτική αλλά δύσκολη στην υλοποίησή της προοπτική. Είναι όμως απολύτως δυνατό να επιτευχθεί. Εάν ο οργανισμός θέσει το σωστό πλάνο, θα διαπιστώσει ότι οι άνθρωποι του έχουν κίνητρο να μάθουν περισσότερα και παίξουν ρόλο στο να είναι μέρος της λύσης. Η αξιοποίηση αυτού του πάθους είναι ο καλύτερος, και πιθανώς ο μόνος τρόπος, που οι οργανισμοί θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στους δύσκολους στόχους που έχουν θέσει και να καταφέρουν να οικοδομήσουν έναν πιο βιώσιμο κόσμο.
Με πληροφορίες από mining.com