Ένα εργαλείο παρακολούθησης της εφοδιαστικής αλυσίδας που δημιουργήθηκε με τη βρετανική εταιρεία τεχνολογίας Circulor, επιτρέπει την ανίχνευση της προέλευσης των πρώτων υλών της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού οχήματος, όπως το κοβάλτιο, το λίθιο και το νικέλιο.
Η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία Volvo Cars λανσάρει ένα νέο εργαλείο παρακολούθησης της εφοδιαστικής αλυσίδας που θα επιτρέπει στους πελάτες της να προσδιορίζουν την πηγή των βασικών πρώτων υλών των μπαταριών που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά της οχήματα. Η πρωτοβουλία έρχεται εν μέσω αυξημένου ελέγχου των περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων των πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στην ενεργειακή μετάβαση.
Η Volvo συνεργάστηκε με τη βρετανική εταιρεία τεχνολογίας Circulor για τη δημιουργία ενός πρώτου στο είδος του ηλεκτρονικού αρχείου, ή «διαβατηρίου μπαταρίας», το οποιο περιέχει επαληθευμένα δεδομένα για τις πρώτες ύλες, την προέλευση, το βάρος και το μέγεθος τους, τους ενδιάμεσους φορείς στα διάφορα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας και το ανακυκλωμένο περιεχόμενο που περιέχει η μπαταρία ενός συγκεκριμένου ηλεκτρικού οχήματος.
Το 2027, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα απαιτήσει από όλα τα ηλεκτρικά οχήματα να διαθέτουν ένα διαβατήριο μπαταρίας, όπως αυτό που παράγει η Circulor και η Volvo.
Αρχικά, το διαβατήριο - το οποίο θα είναι διαθέσιμο στους πελάτες μέσω μιας εφαρμογής ή μέσω ενός κωδικού QR στο εσωτερικό της πόρτας του οδηγού - θα κυκλοφορήσει στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στις ΗΠΑ με τα μοντέλα Volvo EX90 της εταιρείας, μέσα στο 2024. Τα αυτοκίνητα θα χρησιμοποιούν την τεχνολογία blockchain της Circulor, η οποία θα λειτουργεί σαν ένα ψηφιακό καθολικό.
Η Circulor και η Volvo αναπτύσσουν το διαβατήριο μπαταριών τα τελευταία έξι χρόνια, καλύπτοντας όλο το εύρος της εφοδιαστικής αλυσίδας, σύμφωνα με τον Doug Johnson-Poensgen, διευθύνοντα σύμβουλο της Circulor. Ο Doug Johnson-Poensgen παρομοίασε το διαβατήριο με ένα φαγητό, όπου κάθε συστατικό προσδιορίζεται και δηλώνεται η προέλευση του, παράλληλα με το συνεπαγόμενο περιβαλλοντικό κόστος που επιφέρει.
«Ο σκοπός του διαβατηρίου μπαταριών είναι η ανάπτυξη περισσότερο υπεύθυνων ροών προμήθειας και μία ισχυρή απόδειξη ότι μία εταιρεία προσπαθεί να βελτιώσει τη βιωσιμότητα των μπαταριών που χρησιμοποιεί στα ηλεκτρικά της οχήματα», δήλωσε ο Johnson-Poensgen. «Ο κύριος μοχλός είναι να ρίξουμε φως στα βαθύτερα μέρη μιας εφοδιαστικής αλυσίδας που προηγουμένως ήταν αρκετά αδιαφανής».
Το διαβατήριο θα περιλαμβάνει επίσης το αποτύπωμα CO2 ολόκληρης της μπαταρίας, το ποσοστό ανακυκλωμένου υλικού που χρησιμοποιείται στην μπαταρία, καθώς και δεδομένα κύκλου ζωής. Κάτι τέτοιο θα συμβάλλει στη βελτίωση της δυνατότητας ανακύκλωσης των μπαταριών, δήλωσε η Volvo.
«Η διασφάλιση μιας ηθικής εφοδιαστικής αλυσίδας για τις πρώτες ύλες των μπαταριών μας είναι ένας σημαντικός τομέας εστίασης για εμάς», δήλωσε η Vanessa Butani, επικεφαλής παγκόσμιας βιωσιμότητας της Volvo Cars. «Παρέχοντας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα Volvo ένα ατομικό διαβατήριο μπαταρίας, ενισχύουμε τη διαφάνεια σχετικά με την προέλευση των υλικών που χρησιμοποιούνται στις μπαταρίες μας και τον τρόπο διαχείρισης ολόκληρου του κύκλου ζωής τους».
Πρώτες ύλες όπως το κοβάλτιο και το νικέλιο ελέγχονται τακτικά για τους τρόπους εξόρυξης τους. Το μεγαλύτερο μέρος του κοβαλτίου στον κόσμο βρίσκεται στο Κονγκό, όπου εκτιμάται ότι το 10% προέρχεται από βιοτεχνικές εκμεταλλεύσεις, σύμφωνα με το Γεωλογικό Ινστιτούτο των ΗΠΑ. Ο κλάδος της βιοτεχνικής εξόρυξης αποτελείται από μερικούς από τους φτωχότερους εργάτες του κόσμου, με αναφορές για παιδιά που εργάζονται στην εξόρυξη μετάλλων μπαταριών.
Ωστόσο, αυτά τα μέταλλα είναι το κλειδί για την ενεργειακή μετάβαση. Σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων μπαταριών Benchmark Mineral Intelligence, η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί, με την παραγωγή μπαταριών ιόντων λιθίου να φτάσε σε σχεδόν 15 TWh έως το 2050 από 1,1 TWh το 2023 για να επιτευχθούν οι στόχοι των καθαρών μηδενικών εκπομπών άνθρακα.
«Η διαφάνεια είναι ζωτικής σημασίας για τις εφοδιαστικές αλυσίδες που σχετίζονται με την ενεργειακή μετάβαση», δήλωσε ο Andy Leyland, συνιδρυτής της εταιρείας ανάλυσης μπαταριών SC Insights. «Τόσο οι καταναλωτές όσο και οι κυβερνήσεις θέλουν να γνωρίζουν ότι οι πρώτες ύλες και τα εξαρτήματα προέρχονται από υπεύθυνες διαδικασίες προμηθειών. Το ότι οι εταιρείες παρέχουν στοιχεία είναι μεγάλο επίτευγμα. Δε θα βλέπατε ποτέ αυτό το επίπεδο διαφάνειας στην εφοδιαστική αλυσίδα αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς θα υπογράμμιζε τη ζημιά που προκαλείται από την καύση ορυκτών καυσίμων».
Οι σχετικές ζυμώσεις για τα διαβατήρια μπαταριών βρίσκονται στα σκαριά εδώ και χρόνια, μέσω της Παγκόσμιας Συμμαχίας Μπαταριών (Global Battery Alliance, GBA) που δημιουργήθηκε το 2017. Στόχος της BGA είναι να βελτιώσει την ανακύκλωση, την ανάπτυξη και την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων όσον αφορά στην εφοδιαστική αλυσίδα των μπαταριών, με τη Volvo και την Circulor να είναι μέλη της εν λόγω συμμαχίας. Μέχρι στιγμής, η συμμαχία έχει ως υλοποιήσει τρία πιλοτικά έργα, το πιο πρόσφατο ένα διαβατήριο μπαταρίας που παρήχθη από τον κινεζικό γίγαντα μπαταριών CATL και τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Audi τον Ιανουάριο του 2023.
«Οι υπεύθυνες πρακτικές εξόρυξης αποτελούν προτεραιότητα για τη βιομηχανία του κοβαλτίου», δήλωσε η Susannah McLaren, Επικεφαλής Υπευθύνων Προμηθειών και Αειφορίας στο Cobalt Institute, η οποία συμμετέχει επίσης στο διοικητικό συμβούλιο της GBA. «Το καθαρό και υπεύθυνα παραγόμενο κοβάλτιο μέσω της βιομηχανικής εξόρυξης είναι εφικτό και επαληθεύσιμο. Το Battery Passport της GBA είναι ένας από τους βασικούς μηχανισμούς που αναμένεται να φέρει νέα επίπεδα διαφάνειας για την προέλευση του κοβαλτίου, σύμφωνα με τους κανόνες αναφοράς που συμφωνήθηκαν μέσω μιας προσέγγισης πολλών ενδιαφερομένων».
Με πληροφορίες από wsj.com