Η γαλλική εταιρεία εξόρυξης Eramet αναστέλλει τα σχέδια της για την κατασκευή εργοστασίου ανακύκλωσης μπαταριών στη βόρεια Γαλλία, καθώς ο ευρωπαϊκός τομέας των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) αντιμετωπίζει εμπόδια. Παρόλα αυτά, η εταιρεία αποκτά τον πλήρη έλεγχο ενός ορυχείου λιθίου στην Αργεντινή, το οποιο είναι κρίσιμο για την κάλυψη της παγκόσμιας ζήτησης για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων.
Βάσει του σχεδιασμού της, η Eramet σκόπευε να κατασκευάσει δύο εργοστάσια στη Δουνκέρκη ως μέρος του έργου ReLieVe. Η εγκατάσταση ήταν σχεδιασμένη για να διαχωρίζει τις πρώτες ύλες που περιέχονται στη μαύρη μάζα που σχηματίζεται κατά την επεξεργασία των χρησιμοποιημένων μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων.
Στις 24 Σεπτεμβρίου, η εταιρεία ανακοίνωσε την αναστολή του έργου ReLieVe «μέχρι νεωτέρας». Αυτό είναι το δεύτερο συναφές έργο στη Γαλλία που διακόπτεται μέσα σε ένα μήνα, μετά από παρόμοια απόφαση της αυτοκινητοβιομηχανίας Stellantis και του εξορυκτικού ομίλου Orano.
Αν και η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει απαγορεύσει την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035 με στόχο τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αντιμετωπίζει σοβαρά εμπόδια. Παρόλο που στη Γαλλία σημειώθηκε ρεκόρ πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων το 2023, η ζήτηση σε όλη την Ευρώπη έχει επιβραδυνθεί, με τους καταναλωτές να επιλέγουν όλο και περισσότερο φθηνότερα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής παραγωγής.
«Η αλυσίδα αξίας των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη έχει μια δύσκολη αρχή», δήλωσε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Eramet, Geoff Streeton.
Εξήγησε ότι η αργή ανάπτυξη των ευρωπαϊκών εργοστασίων μπαταριών και των εξαρτημάτων τους, έχει φέρει την Eramet σε δύσκολη θέση όσον αφορά στην εξασφάλιση των απαραίτητων πρώτων υλών για τις εγκαταστάσεις ανακύκλωσης.
Δυσκολίες
Η Eramet ανέμενε να προμηθεύεται υλικά προς ανακύκλωση από παραπροϊόντα της παραγωγικής διαδικασίας που θα προέκυπταν από τα νέα εργοστάσια μπαταριών που αναπτύσσονται στη βόρεια Γαλλία. Ωστόσο, παρά την πίεση της γαλλικής κυβέρνησης για επανεκβιομηχάνιση της χώρας, ο τομέας των ευρωπαϊκών ηλεκτρικών οχημάτων φαίνεται σαν να έχει κάνει κάποια βήματα πίσω.
Η σουηδική NorthVolt προχωρά σε απολύσεις προσωπικού και μειώνει την παραγωγή της, ενώ η ACC - μια συνεργασία μεταξύ TotalEnergies, Mercedes-Benz και Stellantis - άνοιξε ένα «γιγαεργοστάσιο» μπαταριών στη βόρεια Γαλλία τον περασμένο Ιούνιο. Τα σχέδια για επιπλέον εργοστάσια στην Ιταλία και τη Γερμανία βρίσκονται σε αναμονή.
Η διευθύνουσα σύμβουλος της Eramet, Christel Bories, είπε ότι αυτές οι καθυστερήσεις οδηγούν σε «πολλές αναβολές έργων στην αλυσίδα αξίας των μπαταριών». Ένα σημαντικό ζήτημα είναι ότι τα μέταλλα, όπως το νικέλιο, το κοβάλτιο και το λίθιο, πρέπει να επεξεργαστούν πριν χρησιμοποιηθούν σε μπαταρίες.
Ωστόσο, «δεν έχουν επιβεβαιωθεί έργα παραγωγής πρόδρομων καθοδικών υλικών σε ευρωπαϊκό έδαφος», είπε η Bories, καθιστώντας την οικονομική βιωσιμότητα ανάλογων έργων ανέφικτη εάν έπρεπε να προωθηθούν υλικά στην Ασία προς επεξεργασία.
Ανάπτυξη μέσω της Αργεντινής
Ενώ ο γαλλικός τομέας μπαταριών αντιμετωπίζει δυσκολίες, η Eramet επενδύει σε ένα έργο λιθίου στην Αργεντινή. Πρόσφατα, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα εξαγόραζε το μερίδιο 49,9% του κινεζικού ομίλου Tsingshan στο έργο του ορυχείου λιθίου Centenario, μέσω συμφωνίας με αξία 700 εκατ. δολαρίων.
Παρά την πτώση των τιμών του λιθίου, η Bories είπε ότι έργο Centenario παραμένει ελκυστικό, με την παραγωγή να ξεκινά τις επόμενες εβδομάδες. Ο πλήρης έλεγχος θα επιτρέψει στην Eramet να αποφασίσει πως θα προχωρήσει με μια δεύτερη μονάδα παραγωγής.
Το ορυχείο αναμένεται να παράγει 24.000 τόνους ανθρακικού λιθίου ετησίως, αρκετό για την αξιοποίηση σε 600.000 ηλεκτρικά οχήματα.
Εν τω μεταξύ, η Νέα εγκατάσταση ανακύκλωσης μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων Suez, συνεργάτης της Eramet στο έργο ReLieVe, επιβεβαίωσε ότι θα συνεχίσει τον προγραμματισμό της για την κατασκευή μονάδας έξω από το Παρίσι για την αποσυναρμολόγηση των χρησιμοποιημένων μπαταριών αυτοκινήτων.
Με πληροφορίες από rfi.fr