Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις της εξόρυξης πρώτων υλών για τα ηλεκτρικά οχήματα

Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις της εξόρυξης πρώτων υλών για τα ηλεκτρικά οχήματα

Στις ερήμους της Χιλής, σε περιοχές της Αυστραλίας και στις πεδιάδες της Λαϊκής Δημοκρατίας του Κονγκό, η εντατική εξόρυξη ορυκτών πρώτων υλών, οι οποίες πρόκειται να τροφοδοτήσουν την ηλεκτροκίνηση, έχει αναπόφευκτη επίδραση στο περιβάλλον σε τοπικό επίπεδο.

Disclaimer: Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική ή κατά παράφραση ή διασκευή ή απόδοση του περιεχομένου του παρόντος διαδικτυακού τόπου με οποιονδήποτε τρόπο, χωρίς αναφορά στο RAWMATHUB.GR (με ενεργό link) ή χωρίς την προηγούμενη γραπτή άδεια του RAWMATHUB.GR. 

Τα επιχειρήματα ενάντια στην εξόρυξη μετάλλων μπαταριών

Η εξόρυξη πρώτων υλών μπαταριών αναμένεται να επεκταθεί περαιτέρω. Ο δεξιός Βρετανός πολιτικός -που έχει εξελιχθεί σε ειδήμονα- Nigel Farage, μίλησε το Νοέμβριο για το «άσχημο μυστικό» των ηλεκτρικών οχημάτων και την «επιβάρυνση» στο περιβάλλον από την εξόρυξη ορυκτών που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά οχήματα.

Πέρα από τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, υπάρχει επίσης το θέμα της παιδικής εργασίας και της εκμετάλλευσης βιοτεχνών ανθρακωρύχων, το οποίο είναι διαδεδομένο σε ορισμένα μέρη της ΛΔΚ σε ορυχεία κοβαλτίου, σύμφωνα με εκθέσεις της ομάδας ανθρωπίνων δικαιωμάτων της Διεθνούς Αμνηστίας και αλλων φορέων.

Ένας πρόσφατος τίτλος στην εφημερίδα Daily Telegraph, ανέφερε: «Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι κατασκευασμένα από ρύπανση και ανθρώπινη δυστυχία», ενώ η Washington Post τονίζει ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση καθοδηγείται από «μπαταρίες αίματος».

Η επιστήμη

Η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας εκτιμά ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν 173 κιλά περισσότερα ορυκτά όπως λίθιο, νικέλιο και χαλκό σε σχέση με τα βενζινοκίνητα οχήματα (μη συμπεριλαμβανομένου του χάλυβα και του αλουμινίου). Συγχρόνως, η Benchmark Mineral Intelligence προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση για λίθιο, το βασικό μέταλλο των μπαταριών, θα τετραπλασιαστεί και θα προσεγγίσει τους 3 εκατομμύρια τόνους το 2030, ξεπερνώντας τη διαθέσιμη προσφορά.

Ωστόσο, συνολικά, η συνολική κατανάλωση ορυκτών στα ηλεκτρικά οχήματα είναι εξαιρετικά χαμηλότερη την κατανάλωση βενζίνης ή ντίζελ στα οχήματα με μηχανές εσωτερικής καύσης. Η Transport & Environment (T&E), ένα thinktank με έδρα τις Βρυξέλλες, ανέφερε σχετικά ότι ένα βενζινοκίνητο όχημα θα καταναλώσει κατά μέσο όρο 17.000 λίτρα πετρελαίου στη διάρκεια της ζωής του ή περίπου 12,5 τόνους

Επιπροσθέτως, οι περισσότερες επικριτικές λογικές ενάντια στα ηλεκτρικά οχήματα όσον αφορά στη χρήση ορυκτών σε αυτά, δε λαμβάνουν υπόψη ένα σημαντικό σημείο: η πλειοψηφία των πρώτων υλών των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων είναι πιθανόν να ανακυκλωθεί. Αυτό θα μειώσει δραστικά τις ποσότητες των πρώτων υλών που χάνονται σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα που καταναλώνονται χωρίς να μπορούν να ανακτηθούν και συνεισφέρουν στην υπερθέρμανση του πλανήτη.

Ο David Bott, επικεφαλής καινοτομίας στη Society of Chemical Industry, δήλωσε: «Το στοιχείο που συνήθως ξεχνάμε να αξιολογήσουμε είναι ότι όταν τα ορυκτά και τα μέταλλα εξορυχθούν και χρησιμοποιηθούν σε μπαταρίες, μέσω της διαρκώς αναπτυσσόμενης έρευνας είναι δυνατή η επαναχρησιμοποίηση του 80-90% αυτών των υλικών οπότε δε χρειάζεται να συνεχίσουμε όλη αυτή την εντατική εξόρυξη εις το διηνεκές».

Τα δεδομένα της T&E υποδηλώνουν ότι για όλη τη διάρκεια της ζωής ενός ηλεκτρικού οχήματος και μετά την ανακύκλωση των μπαταριών, τα απόβλητα πρώτων υλών μπαταριών θα είναι περίπου 30 κιλά μέχρι το 2030. Αυτός ο αριθμός δεν περιλαμβάνει τα ορυκτά καύσιμα που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, γεγονός που σημαίνει ότι η πραγματική ποσότητα ορυκτών που σπαταλώνται θα είναι υψηλότερη από 30 κιλά, έως ότου τα δίκτυα ηλεκτροπαραγωγής απεξαρτηθούν πλήρως από τον άνθρακα.

Η Julia Poliscanova, ανώτερο στέλεχος της T&E για οχήματα και ηλεκτροκίνηση, δήλωσε: «Μέχρι το 2030 θα χρειαζόμαστε περίπου 30 εκατομμύρια τόνους κρίσιμων ορυκτών για την παραγωγή μπαταριών. Είναι μια ιδιαίτερα σημαντική ποσότητα, αλλά εάν τη συγκρίνουμε με αυτή των ορυκτών καυσίμων που ανέρχεται σε 15 δισεκατομμύρια τόνους ετησίως, τότε φαντάζει πολύ μικρή».

Ο Auke Hoekstra, ερευνητής στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Eindhoven, αναφέρει ότι περίπου το 0,1% των κατοικήσιμων εδαφών της Γης χρησιμοποιείται για την εξόρυξη, αλλά λιγότερο από το 0,01% χρησιμοποιείται για την εξόρυξη ορυκτών που χρησιμοποιούνται συγκεκριμένα σε μπαταρίες. Από αυτήν την έκταση παράγονται μεγάλες ποσότητες ορυκτών πρώτων υλών, συμπεριλαμβανομένων 130.000 τόνων λιθίου, σύμφωνα με Γεωλογικό Ινστιτούτο των ΗΠΑ, μια ποσότητα ωστόσο πολύ μικρή σε σχέση με άλλα ορυκτά, όπως το σιδηρομετάλλευμα (2,6 δισ. τόνοι σιδηρομεταλλεύματος εξορύχθηκαν για την παραγωγή χάλυβα το 2022) και τα 4,4 δισ. τόνων πετρελαίου.

Για τα ορυκτά καύσιμα «η ποσότητα υλικού που χρειαζόμαστε και πρέπει να εξαχθεί από το έδαφος, είναι τεράστια και μη ανακτήσιμη μετά τη χρήση», είπε ο Hoekstra. «Τουλάχιστον με τις μπαταρίες έχουμε την ευκαιρία να καταστήσουμε τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούν, κυκλικές».

Αφιέρωμα - Κρίσιμες Ορυκτές Πρώτες Ύλες ένα στοίχημα για την Ευρώπη

Υπάρχουν επιφυλάξεις;

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πολλές από τις εφοδιαστικές αλυσίδες φυσικών πόρων στον κόσμο κρύβουν παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Μάρκες κινητών τηλεφώνων, όπως η Apple, και αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η BMW, μειώνουν τη χρήση κοβαλτίου, χαρτογραφούν τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες εφοδιασμού και δημιουργούν «διαβατήρια μπαταριών» για να αποδείξουν στους καταναλωτές ότι οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιούν, προέρχονται από βιώσιμες πηγές.

Ο Mark Dummett, επικεφαλής λειτουργίας και ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη Διεθνή Αμνηστία, συνέγραψε μια από τις πρώτες αναφορές, η οποία αποκάλυψε την παιδική εργασία στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό. Ωστόσο, υποστηρίζει ότι το πρόβλημα δεν εστιάζεται στη βιομηχανία μπαταριών. Ο ίδιος έχει υπάρξει μάρτυρας ανάλογων παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που σχετίζονται με την εξόρυξη πετρελαίου στο Δέλτα του Νίγηρα. «Αυτά τα προβλήματα υπήρχαν πάντα στην εξόρυξη», είπε ο Dummett. «Πιστεύω ακράδαντα ότι το πρόβλημα έχει μεγαλοποιηθεί πάρα πολύ από τους πολέμιους της ενεργειακής μετάβασης και ιδιαίτερα από το λόμπι των ορυκτών καυσίμων».

Και η εναλλακτική δε θα σημαίνει λιγότερη εξόρυξη. Ο Caspar Rawles, ο επικεφαλής δεδομένων της Benchmark Mineral Intelligence, δήλωσε: «Με κάνει πάντα να γελάω. Εντάξει, η εξόρυξη πρώτων υλών για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων έχει επιπτώσεις. Αλλά, από που νομίζετε ότι προέρχονται όλες οι άλλες πρώτες ύλες για το αυτοκίνητο σας, αν όχι από την εξόρυξη;».

Η ετυμηγορία

Καθώς θα αυξάνεται η ανακύκλωση των πρώτων υλών των μπαταριών και με βάση τα διαθέσιμε αδεδομένα, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η εξόρυξη φυσικών πόρων θα είναι σημαντικά χαμηλότερη για τα ηλεκτρικά οχήματα σε σύγκριση με την τρέχουσα εξόρυξη ορυκτών καυσίμων. Ωστόσο, το πιο σημαντικό θα είναι η εξορυκτική βιομηχανία «να χρησιμοποιήσει αυτή την ευκαιρία για να μεταρρυθμίσει τον εαυτό της»

Με πληροφορίες από theguardian.com

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ - ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ RAWMATHUB.GR
rawmathub.gr linkedin newsletter subscription
foolwo rawmathub.gr on Google News
Image

Έγκυρη ενημέρωση για την αξιακή αλυσίδα των raw materials

NEWSLETTER