Εντυπωσιακά υψηλά είναι τα κεφάλαια που απαιτούνται προκειμένου να ανανεωθεί πλήρως ο παγκόσμιος στόλος και να προσαρμοστεί στη πράσινη μετάβαση. Υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν πάνω από 5,3 τρισ. δολ. για νέα πλοία μέχρι το 2050 λόγω της γήρανσης του στόλου και της απαλλαγής από τις εκπομπές άνθρακα.
Ενόψει της μεγάλης έκθεσης Shipbuilding, Machinery and Marine Technology trade fair (SMM 2024) που πραγματοποιήθηκε από 3 έως 6 Σεπτεμβρίου 2024 στο Αμβούργο, ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons υπολόγισε ότι θα απαιτηθούν περισσότερα από 5,3 τρισ. δολ. σε παραγγελίες νέων πλοίων μέχρι το 2050 λόγω της γήρανσης του στόλου και της απαλλαγής της ναυτιλίας από τις εκπομπές άνθρακα. Αξίζει να αναφερθεί ότι, επί του παρόντος, η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου είναι περίπου 14 έτη.
Ο κλάδος έχει ήδη προχωρήσει σε κινήσεις συμμόρφωσης με το πλαίσιο της πράσινης μετάβασης, χωρίς ωστόσο να έχει καταλήξει στο πιο θα είναι το πράσινο καύσιμο του μέλλοντος, επενδύοντας διαρκώς σε πιο σύγχρονα οικολογικά πλοία, παρόλο που οι υποδομές δεν ακολουθούν τον ίδιο ρυθμό.
«Πάνω από το 50% της συνολικής μεταφορικής ικανότητας των υπό ναυπήγηση πλοίων να έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα - το αντίστοιχο ποσοστό το 2022 ήταν 40%), Το μερίδιο των παραγγελιών πλοίων με καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG duel fuel) αυξήθηκε το 2024 σε σύγκριση με τη μεθανόλη (7,1 εκατ. έναντι 2,1 εκατ. CGT έως τον Αύγουστο, εξαιρουμένων των πλοίων μεταφοράς LNG). Ωστόσο οι επενδύσεις στα λιμάνια εξακολουθούν να υστερούν καθώς υπάρχουν τώρα 192 λιμάνια με εγκαταστάσεις δεξαμενισμού LNG (με άλλα 82 υπό προσαρμογή) και 208 λιμάνια με σύνδεση ρεύματος ξηράς. Επίσης εντυπωσιακή είναι η εξέλιξη στην εφαρμογή τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας καθώς το 34% του παγκόσμιου στόλου εφαρμόζει τέτοιου είδους τεχνολογίες», ανέφερε ο Steve Gordon, διευθύνων σύμβουλος της Clarksons Research.
Η SMM 2024 βρίσκει τη διεθνή ναυτιλία με μέσο ημερήσιο ναύλο σε όλες τις κατηγορίες πλοίων (Clarksea Index) στα 25.105 δολάρια/ημέρα έναντι περίπου 7.000 δολαρίων το 2016, με γεωπολιτικές αναταράξεις αλλά και αύξηση του χρόνου των ταξιδιών και βελτίωση του όγκου των φορτίων.
Ειδικά για τους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού (ναυπηγεία και άλλους προμηθευτές) τα πράγματα είναι πολύ αισιόδοξα καθώς καταγράφεται σημαντική τάση παραγγελιών νεότευκτων πλοίων (114,5 δισ. δολάρια / 35,6 εκατ. CGT τον Ιανουάριο - Ιούλιο), με τις παραγγελίες δεξαμενοπλοίων και πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου να ξεχωρίζουν, ενώ πρόσφατα εντάθηκαν και οι παραγγελίες πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Παράλληλα οι τιμές ναυπήγησης είναι αυξημένες, με τον δείκτη νέων πλοίων να έχει αυξηθεί κατά 16,5% από την τελευταία SMM και να απέχει τώρα λιγότερο από 1% από το ιστορικό υψηλό του 2008.
Με πληροφορίες από www.smm-hamburg.de