Η Βρετανική κυβέρνηση θα πρέπει να θέσει στόχους ώστε ο κατασκευαστικός κλάδος να μειώσει τη χρήση πρώτων υλών κατά τουλάχιστον 30% τα επόμενα 12 χρόνια, υποστηρίζει η Green Alliance, ένα περιβαλλοντικό think tank στη Βρετανία.
Η Green Alliance θεωρεί ότι μια τέτοια κίνηση θα μειώσει τις εκπομπές άνθρακα της βιομηχανίας κατά 39%. Σε έκθεση που δημοσίευσε ο φορέας με τίτλο Circular Construction, αναφέρεται ότι, σύμφωνα με κυβερνητικές στατιστικές, οι εργασίες κατασκευής, κατεδάφισης και εκσκαφής παρήγαγαν το 62% των συνολικών αποβλήτων του Ηνωμένου Βασιλείου το 2018. Η Green Alliance προτρέπει τους κυβερνητικούς φορείς να πιέσουν για τη διατήρηση των υφιστάμενων κτιρίων, να περιορίσουν τις εργασίες κατεδάφισης και να αυξήσουν την επαναχρησιμοποίηση δομικών υλικών. Πιο συγκεκριμένα, η έκθεση θεωρεί απαραίτητο:
- Να τεθούν νέοι στόχοι για τη μείωση της χρήσης πρώτων υλών στον κατασκευαστικό κλάδο, κατά τουλάχιστον 30%, έως το 2035.
- Να γίνουν διαθέσιμα τα δεδομένα για κτιριακά έργα, περιλαμβανομένων «διαβατηρίων πρώτων υλών» ειδικά για τα κατασκευαστικά έργα που έχουν διαδικασίες παρακολούθησης των χρησιμοποιούμενων πρώτων υλών και των προϊόντων.
- Να μειωθεί ο αριθμός των επιτρεπόμενων κατεδαφίσεων και να αυξηθεί ο αριθμός των ανακαινίσεων και των μετασκευών.
- Να τεθεί μηδενικός ΦΠΑ για τις εργασίες μετασκευής και ανακαίνισης, μέτρο που θα τις εναρμονίσει με το καθεστώς ΦΠΑ που ισχύει για τα νέα έργα.
Επί του παρόντος, στις περισσότερες κατασκευαστικές εργασίες επισκευής και συντήρησης στο Ηνωμένο Βασίλειο επιβάλλεται ΦΠΑ 20%, συνεπώς μπορεί είναι φθηνότερο να κατεδαφιστεί ένα κτίριο παρά να μετασκευαστεί ή να ανακαινιστεί.
Η Green Alliance σημειώνει ότι οι νέες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης θα σημαίνουν ότι, από το 2025, τα νέα κτίρια θα πρέπει να παράγουν 75 έως 80% λιγότερο άνθρακα μετά την κατασκευή τους, αλλά υποστηρίζει ότι αυτό δεν καλύπτει πλήρως τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του κλάδου.
Η επικεφαλής της Πολιτικής Πόρων της Green Alliance, Libby Peake, δήλωσε: «Η κυβέρνηση δεν έχει κάνει αρκετά για να αντιμετωπίσει τις τεράστιες ποσότητες κατασκευαστικών αποβλήτων και τις εκπομπές άνθρακα που προκύπτουν από την κατασκευαστική δραστηριότητα στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ωστόσο, με τους σωστούς στόχους και πολιτικές, η κυβέρνηση θα μπορούσε να βοηθήσει τη βιομηχανία να μειώσει τις εκπομπές ρύπων και τη χρήση υλικών γρήγορα, παρέχοντας παράλληλα τη στέγαση και τις υποδομές που χρειαζόμαστε».
Αρκετά πρόσωπα στον κατασκευαστικό κλάδο έχουν αναφερθεί κατά καιρούς στην ανάγκη να αυξηθεί η συχνότητα των κτιριακών μετασκευών και ανακαινίσεων, συμπεριλαμβανομένου του διευθύνοντος συμβούλου της Mace και συμπροέδρου του Construction Leadership Council, Mark Reynolds, ο οποίος ζήτησε εθνική στρατηγική για τη διεύρυνση των μετασκευών, καθώς και κατάργηση του ΦΠΑ στις εργασίες ανακαίνισης.
Ο διευθύνων σύμβουλος της κατασκευαστικής Bouygues UK, Rob Bradley, είπε ότι η εταιρεία του ερευνούσε ολοένα και περισσότερο τις δυνατότητες μετασκευής αντί για την κατεδάφιση και την ανοικοδόμηση.
Ο Colin Church, υψηλόβαθμο στέλεχος του Institute of Materials, Minerals and Mining (IOM3) δήλωσε: «Ό,τι φυσικό χρησιμοποιούμε και έχουμε γύρω μας, είτε καλλιεργείται ή εξορύσσεται, και αυτό έχει ως αποτέλεσμα επιπτώσεις, όχι μόνο όσον αφορά στις εκπομπές άνθρακα, αλλά και στη βιοποικιλότητα, το νερό, την τοπική κοινωνία κ.λπ. Όπως δείχνει η έκθεση της Green Alliance, ο κατασκευαστικός κλάδος πρέπει και μπορεί να μειώσει τη ζήτηση για εξόρυσόμενες πρώτες ύλες για να ελαχιστοποιήσει όλες τις δυνητικά αρνητικές επιπτώσεις».
Με πληροφορίες από constructionnews.co.uk