Μια έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Borås στη Σουηδία καταλήγει στο συμπέρασμα ότι είναι δυνατή η παραγωγή στοιχείων σκυροδέματος με σημαντικά μικρότερη περιβαλλοντική επίδραση από αυτά που ήδη χρησιμοποιούνται. Το γυαλί χρησιμοποιείται ως συνδετικό υλικό σε αυτά τα στοιχεία από σκυρόδεμα, αντικαθιστώντας μεγάλη ποσότητα τσιμέντου, ενώ ανακυκλωμένο σκυρόδεμα χρησιμοποιείται ως αδρανές υλικό.
Σύμφωνα με την Agnes Nagy, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, η ερευνητική πρωτοβουλία παρουσιάζει σημαντικό ενδιαφέρον για τον τομέα των κατασκευών και της βιωσιμότητας.
«Στόχος του έργου είναι η ανάπτυξη μιας κυκλικής διαδικασίας για την κατασκευή δομικών στοιχείων με μειωμένες κλιματικές επιπτώσεις. Πολλές διαφορετικές ειδικότητες έχουν εμπλακεί στο έργο, συμπεριλαμβανομένης της μηχανολογίας και των logistics. Εκτός από την εξέταση της αντοχής αυτών των νέων προκατασκευασμένων στοιχείων από σκυρόδεμα, εξετάζουμε επίσης το συνολικό κύκλο ζωής του υλικού στο στοιχείο και τη μεταφορά υλικών από και προς τα εργοτάξια. Θέλουμε να δείξουμε ότι είναι δυνατή η διαχείριση της διαδικασίας και των logistics σε τοπικό επίπεδο», σημειώνει η Nagy.
Αντί για την κατεδάφιση μιας κατασκευής και την αποκομιδή του παλαιού σκυροδέματος, η οποία ακολουθείται από την παραλαβή νέων προκατασκευασμένων κτιριακών στοιχείων για την έναρξη της νέας κατασκευής, η ιδέα είναι να επαναχρησιμοποιηθεί το θρυμματισμένο σκυρόδεμα στα νέα δομικά στοιχεία που θα χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή. Και όλα αυτά εντός του εργοταξίου.
Η ερευνητική μελέτη σχετίζεται με το έργο Västerbro στο Borås της Σουηδίας. Σε αυτό το έργο, ένα ακίνητο έχει προγραμματιστεί για κατεδάφιση. Ο στόχος είναι να επαναχρησιμοποιηθούν αυτά τα νέα κτιριακά προκατασκευασμένα στοιχεία που αποτελούνται από ανακυκλωμένο σκυρόδεμα κατεδάφισης και επίπεδο γυαλί, όταν το Västerbro ξαναχτιστεί.
Το Centre for Sustainable Society Development του Πανεπιστημίου συνεργάζεται με ιδιοκτήτες ακινήτων, παραγωγούς αδρανών υλικών, παράγοντες της βιομηχανίας σκυροδέματος, συμβούλους και την πόλη του Borås σε αυτό το έργο, το οποίο υποστηρίζεται από τη Σουηδική Υπηρεσία Καινοτομίας Vinnova.
Με πληροφορίες από azobuild.com