Η Ινδονησία προωθεί το σχηματισμό καρτέλ στα πρότυπα του OPEC για μέταλλα που χρησιμοποιούνται σε μπαταρίες

Η Ινδονησία προωθεί το σχηματισμό καρτέλ στα πρότυπα του OPEC για μέταλλα που χρησιμοποιούνται σε μπαταρίες

Η Ινδονησία μελετά τη δημιουργία ενός καρτέλ, στα πρότυπα του OPEC, για το νικέλιο και άλλα βασικά μέταλλα μπαταριών υπογραμμίζοντας το γεωπολιτικό πλεονέκτημα των εθνών που είναι πλούσια σε πόρους που απαιτούνται για την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Disclaimer: Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική ή κατά παράφραση ή διασκευή ή απόδοση του περιεχομένου του παρόντος διαδικτυακού τόπου με οποιονδήποτε τρόπο, χωρίς αναφορά στο RAWMATHUB.GR (με ενεργό link) ή χωρίς την προηγούμενη γραπτή άδεια του RAWMATHUB.GR. 

Ο Bahlil Lahadalia, υπουργός Επενδύσεων της χώρας, είπε ότι η Τζακάρτα εξετάζει μηχανισμούς παρόμοιους με αυτούς που χρησιμοποιεί ο OPEC, η ομάδα των 13 πετρελαιοπαραγωγών χωρών, που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στην προμήθεια μετάλλων που είναι βασικά για την ενεργειακή μετάβαση.

«Η αξία του OPEC για τη διαχείριση της παραγωγής και εμπορίας του πετρελαίου είναι δεδομένη», είπε σε συνέντευξή του. «Η Ινδονησία μελετά τη δυνατότητα να σχηματίσει μια παρόμοια δομή διακυβέρνησης, όσον αφορά τα ορυκτά που διαθέτει η χώρα, συμπεριλαμβανομένου του νικελίου, του κοβαλτίου και του μαγγανίου».

Η Ινδονησία είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός νικελίου στον κόσμο, παράγοντας το 38% της παγκόσμιας προσφοράς επεξεργασμένων προϊόντων νικελίου, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων CRU. Επίσης, η χώρα κατέχει το ένα τέταρτο των παγκόσμιων αποθεμάτων του μετάλλου.

Σε σχετική ερώτηση για το αν είχε έρθει σε επαφή με άλλους μεγάλους παραγωγούς νικελίου σχετικά με την ιδέα του καρτέλ, το υπουργείο Επενδύσεων της Ινδονησίας είπε ότι εξακολουθεί να διαμορφώνει μια πρόταση προκειμένου να την παρουσιάσει σε πιθανούς ενδιαφερόμενους.

Οποιαδήποτε προσπάθεια σχηματισμού καρτέλ για τον έλεγχο των παγκόσμιων τιμών του νικελίου δε θα ήταν καθόλου απλή. Η Ρωσία προμηθεύει το ένα πέμπτο του νικελίου υψηλής καθαρότητας που χρησιμοποιείται σε μπαταρίες, ενώ ο Καναδάς και η Αυστραλία είναι επίσης μεγάλοι παραγωγοί. Ωστόσο, η Ινδονησία αναμένεται να είναι η σημαντικότερη πηγή ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια.

Αφιέρωμα - Παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος - Ο δρόμος προς την αειφορία

Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό είναι ότι η Ινδονησία βασίζεται σε ξένες εταιρείες όπως η κινεζική Tsingshan, η μεγαλύτερη παραγωγός ανοξείδωτου χάλυβα στον κόσμο και η βραζιλιάνικη εξορυκτική εταιρεία Vale για την εξόρυξη του νικελίου. Αντιθέτως, στις ισχυρές χώρες του OPEC, όπως η Σαουδική Αραβία, η παραγωγή πετρελαίου κυριαρχείται από κρατικές εταιρείες.

Η Ινδονησία ήταν ένα από τα αρχικά μέλη του OPEC αλλά ανέστειλε την συμμετοχή της λόγω ανησυχιών για τον αντίκτυπο των υψηλών τιμών του πετρελαίου στην οικονομία της και για τις επιπτώσεις των περικοπών παραγωγής που συνηθίζει το καρτέλ στα κρατικά της έσοδα. Η Ινδονησία έγινε καθαρός εισαγωγέας πετρελαίου το 2004.

Οι δυνατότητες της χώρας να προμηθεύει νικέλιο ποιότητας για χρήση σε μπαταρίες είναι επίσης ακόμη υπό ανάπτυξη. Μεγάλο μέρος της παραγωγής του είναι υλικό χαμηλότερης καθαρότητας που χρησιμοποιείται στην παραγωγή ανοξείδωτου χάλυβα και απαιτούνται περαιτέρω εγκαταστάσεις επεξεργασίας για τη μετατροπή του νικελίου σε πρώτη ύλη κατάλληλη για την παραγωγή μπαταριών.

Η Ινδονησία έχει απαγορεύσει τις εξαγωγές μεταλλεύματος νικελίου από το 2020 σε μια προσπάθεια να αναπτύξει μια εγχώρια βιομηχανία επεξεργασίας του μετάλλου. Η Τζακάρτα σχεδιάζει την επιβολή φόρων στις εξαγωγές ενδιάμεσων προϊόντων νικελίου, με στόχο να ενθαρρύνει την ανάπτυξη μιας πλήρους εγχώριας αλυσίδας εφοδιασμού για την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων. Φέτος κυκλοφόρησαν τα δύο πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εγχώριας παραγωγής της Ινδονησίας, από τη νοτιοκορεατική Hyundai και την κινεζική Wuling Motors.

Ο Lahadalia είπε ότι η χώρα «δε θα υπαναχωρήσει όσον αφορά στις σχεδιαζόμενες πολιτικές για την επίτευξη των ανωτέρω στόχων», παρόλο που η απαγόρευση των εξαγωγών πυροδότησε μια διαμάχη του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου με την Ε.Ε.

Παρά τον ορυκτό πλούτο της Ινδονησίας, ο ρόλος της στον εφοδιασμό των δυτικών αυτοκινητοβιομηχανιών με νικέλιο απειλείται από το γεγονός ότι οι παραγωγικές εγκαταστάσεις της είναι κινεζικής ιδιοκτησίας και υψηλής εντάσεως άνθρακα λόγω της εξάρτησης από την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας που προέρχεται από την καύση άνθρακα.

Κυβερνητικά δεδομένα καταδεικνύουν ότι η Κίνα διπλασίασε τις επενδύσεις της στη χώρα το πρώτο εξάμηνο του 2022, φτάνοντας στα 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους, με βασικό τομέα την κατασκευή μεταλλουργικών μονάδων νικελίου.

Ο Frank Fannon, διευθύνων σύμβουλος της Fannon Global Advisors και πρώην υφυπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ για τους ενεργειακούς πόρους, είπε ότι ένα καρτέλ τύπου OPEC για μέταλλα μπαταριών θα «παγώσει τις δυτικές επενδύσεις» στον τομέα του νικελίου στην Ινδονησία.

Το «τρίγωνο του λιθίου» της Χιλής, της Αργεντινής και της Βολιβίας είχε στο παρελθόν προωθήσει τη δημιουργία μιας ομάδας παρόμοιας με τον OPEC για τον έλεγχο της παγκόσμιας προσφοράς και τον έλεγχο των τιμών του λιθίου.

Η υπουργός Ορυχείων της Χιλής, Marcela Hernando, υποβάθμισε την προοπτική πρόσφατα, λέγοντας στους Financial Times, ότι «το ενδιαφέρον μας να συνεργαστούμε με γειτονικές χώρες έχει να κάνει με τη διαχείριση της γνώσης ώστε να μπορέσουμε να συνεργαστούμε επί κοινών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων».

Με πληροφορίες από ft.com

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ - ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ RAWMATHUB.GR
Must Reads
foolwo rawmathub.gr on Google News
Image

Έγκυρη ενημέρωση για την αξιακή αλυσίδα των raw materials

NEWSLETTER