Η δεύτερη μετατροπή εξηλεκτρισμού εξορυκτικού εξοπλισμού της Epiroc αφορούσε έναν φορτωτή ST1030 κατηγορίας 10t, και ολοκληρώθηκε στην Ισπανία τον Φεβρουάριο του 2022, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό βήμα στις επιλογές ηλεκτροκίνησης για τις υπόγειες εκμεταλλεύσεις στην Ευρώπη.
Η πρώτη μετατροπή εξηλεκτρισμού αφορούσε έναν φορτωτή ST1030 στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στο Sudbury του Καναδά. Η Claudia Hortelano, υπεύθυνη εξηλεκτρισμού και ψηφιακών λύσεων της Epiroc για την Ιβηρική χερσόνησο, ηγείται αυτών των έργων. Για το έργο σε ισπανικό έδαφος, η Epiroc συνεργάστηκε στενά με τον συνεργάτη παροχής υπηρεσιών Hidráulica y Mecánica Sallentina SL (HIMESA), με έδρα την Καταλονία.
Ο εξοπλισμός που εξηλεκτρίζεται επί του παρόντος είναι ένα φορτηγό MT436B χωρητικότητας 32,6 τόνων. Η Hortelano είπε σχετικά, «Ολοκληρώσαμε τη φάση σχεδιασμού και πρόκειται να ξεκινήσει η μετατροπή του κινητήρα και όλων των μηχανικών μερών που είναι απαραίτητα για τη λειτουργία του φορτηγού με μπαταρία. Το χρονοδιάγραμμα είναι να ολοκληρωθεί η μετατροπή μέχρι το καλοκαίρι του 2023. Όπως και στην περίπτωση του ST1030, η μετατροπή γίνεται στις εγκαταστάσεις της HIMESA με καθοδήγηση και υποστήριξη από την Epiroc».
Σχετικά με τις τυχόν διαφορές στη μετατροπή ενός φορτηγού έναντι της μετατροπής ενός φορτωτή, όσον αφορά την προσέγγιση και το είδος μπαταρίας που χρησιμοποιείται, η Hortelano πρόσθεσε: «Ο κύκλος λειτουργίας είναι αρκετά διαφορετικός για κάθε τύπο μηχανής. Η κύρια διαφορά μεταξύ ενός φορτωτή και ενός φορτηγού είναι το μεταφερόμενο βάρος, το οποίο είναι πολύ μεγαλύτερο στην περίπτωση του φορτηγού. Αυτό σημαίνει ότι η μπαταρία πρέπει να είναι πιο ισχυρή και φυσικά μεγαλύτερη και το ίδιο ισχύει και για τα υπόλοιπα εξαρτήματα».
Συνέχισε λέγοντας ότι: «Η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίσαμε ήταν να τοποθετήσουμε όλα τα εξαρτήματα και τα μέρη που απαιτούνται για τη μετατροπή. Πίσω από αυτό υπάρχουν πολλές ώρες μηχανικής και μια μεγάλη διεπιστημονική ομάδα που εργάζεται συνδυαστικά». Λέει επίσης ότι πρέπει ακόμη να καθορίσουν λεπτομερώς πού θα χρησιμοποιηθεί το τροποποιημένο φορτηγό. «Στην Ευρώπη, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για αυτό το μοντέλο, επομένως είναι σημαντικό να ορίσουμε την καλύτερη δυνατή εφαρμογή για αυτή την πρώτη μετατροπή».
Επιπλέον, ο εξηλεκτρισμός του MT436 δεν είναι ο μόνος στόχος της εταιρείας επί του παρόντος: «Πρόθεσή μας είναι να επεκτείνουμε το χαρτοφυλάκιο του ηλεκτροκίνητου εξοπλισμού αλλά ταυτόχρονα να συνεχίσουμε να εξηλεκτρίζουμε τα μοντέλα που έχουν ήδη κυκλοφορήσει για να αναπτύξουμε τη σχετική αγορά. Το ενδιαφέρον για τον εξηλεκτρισμό του εξοπλισμού είναι αρκετά υψηλό και αυξάνεται διαρκώς, ειδικά μεταξύ των πελατών που διαθέτουν υπόγειες εκμεταλλεύσεις.
Επιπλέον, οι κανονισμοί εξόρυξης πρόκειται να αλλάξουν και η ύπαρξη εξ ολοκλήρου ηλεκτρικών μηχανημάτων είναι μια ευκαιρία για σημαντική μείωση των εκπομπών άνθρακα. Τα φορτηγά και οι φορτωτές αντιπροσωπεύουν το 80% της κατανάλωσης καυσίμου στα ορυχεία και την κύρια πηγή εκπομπών του Πεδίου 1, επομένως η εστίαση σε αυτούς τους δύο τύπους εξοπλισμού θα είναι το κλειδί της επιτυχίας».
Η Hortelano αναμένει ότι η Epiroc στην Ευρώπη θα αυξήσει το ποσοστό μετατροπών εξηλεκτρισμού έως το 2025, αφού επεκτείνει το χαρτοφυλάκιο και δοκιμάσει τη μετατροπή για όλα τα υπό κυκλοφορία μοντέλα, κυρίως ανταποκρινόμενη στις αλλαγές στους κανονισμούς για τις εκπομπές άνθρακα. Οι μετατροπές γίνονται σε έναν χρησιμοποιούμενο πυρήνα μηχανής, ο οποίος λέει ο Hortelano μπορεί να προέρχεται είτε από τον πελάτη ή από άλλους που διαθέτουν πυρήνες προς πώληση. «Έτσι υπάρχει μια μεγάλη δυνητική αγορά και αυτό κάνει την όλη διαδικασία πιο βιώσιμη, με στόχο τη μηδενική παραγωγή αποβλήτων».
Οι μελλοντικές μετατροπές θα πραγματοποιηθούν τόσο στην HIMESA όσο και στις νέες εγκαταστάσεις της Epiroc στο Aljustrel της Πορτογαλίας. Ο Hortelano λέει ότι τα μεγαλύτερα μοντέλα πιθανότατα θα μετατραπούν στο Aljustrel, καταδεικνύοντας τα μοντέλα που λειτουργούν σε ορυχεία σε αυτήν την περιοχή, ενώ οι μετατροπές θα συνεχιστούν στις εγκαταστάσεις της HIMESA για τα υπόλοιπα μοντέλα.
Επιπλέον, είναι επίσης μια παγκόσμια αγορά, για την οποία υπάρχει σήμερα μεγάλη ζήτηση. Το μοντέλο ST1030 που μετατράπηκε στην Ευρώπη πουλήθηκε στον Καναδά για χρήση στο ορυχείο Red Lake της Evolution Mining. Ο φορτωτής έφτασε πρόσφατα στον Καναδά και πριν τεθεί σε λειτουργία, δέχεται κάποιες προσαρμογές για να γίνει συμβατό με την υποδοχή φόρτισης CCS1 που χρησιμοποιείται στη Βόρεια Αμερική.
Με πληροφορίες από im-mining.com