Από το Φεβρουάριο του 2027, ένας πρωτοποριακός κανονισμός θα μεταμορφώσει το τοπίο των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στη βάση του κανονισμού, όλα τα ηλεκτρικά οχήματα που πωλούνται στην ΕΕ θα πρέπει να περιλαμβάνουν ένα «διαβατήριο μπαταρίας» (battery passport), ένα ψηφιακό αρχείο που θα παρέχει αναλυτικές λεπτομέρειες σχετικά με την εφοδιαστική αλυσίδα, τις πηγές προμήθειας και τις πρώτες ύλες που έχουν χρησιμοποιηθεί στην κατασκευή της μπαταρίας.
Αυτή η κίνηση της ΕΕ, μέρος μιας ευρύτερης πρωτοβουλίας για την ενίσχυση της βιωσιμότητας, της λογοδοσίας και των ηθικών πρακτικών στην παραγωγή μπαταριών, σηματοδοτεί μια σημαντική στροφή προς μεγαλύτερη διαφάνεια και περιβαλλοντική ευθύνη στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και όχι μόνο.
Τι είναι το διαβατήριο μπαταρίας;
Το διαβατήριο μπαταρίας είναι ένα ψηφιακό αρχείο που συνδέεται με το μοναδικό αριθμό αναγνώρισης κάθε οχήματος και είναι προσβάσιμο μέσω ενός κωδικού QR. Το διαβατήριο θα περιέχει έως και 90 διακριτές πληροφορίες, κατηγοριοποιημένες σε επτά βασικούς τομείς: γενικές πληροφορίες μπαταρίας και κατασκευαστή, συμμόρφωση και πιστοποιήσεις, αποτύπωμα άνθρακα της μπαταρίας, δέουσα επιμέλεια εφοδιαστικής αλυσίδας, πρώτες ύλες και σύνθεση, κυκλικότητα και αποδοτικότητα πόρων και απόδοση και ανθεκτικότητα.
Αυτό το ολοκληρωμένο σύνολο δεδομένων θα παρέχει μια αρκετά εμπεριστατωμένη εικόνα για τις περιβαλλοντικές και τις ηθικές επιπτώσεις της παραγωγής μπαταριών, αντιμετωπίζοντας τις αυξανόμενες ανησυχίες σχετικά με την προμήθεια κρίσιμων πρώτων υλών όπως το κοβάλτιο, το λίθιο, το νικέλιο και το μαγγάνιο, οι οποίες είναι απαραίτητες για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά ενέχουν σημαντικές περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις, ιδιαίτερα στα στάδια εξαγωγής και επεξεργασίας τους.
Επιπτώσεις στους καταναλωτές και τους κατασκευαστές
Για τους καταναλωτές, η εισαγωγή του διαβατηρίου μπαταρίας αντιπροσωπεύει ένα άλμα προς τα εμπρός στη διαφάνεια του προϊόντος. Θα ενημερώνει τους αγοραστές με λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τη βιωσιμότητα και τις ηθικές πτυχές των οχημάτων τους, επηρεάζοντας τις αποφάσεις αγοράς περισσότερο από ποτέ.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, από την άλλη πλευρά, αναμένεται να διασφαλίσουν ότι αυτές οι πληροφορίες είναι άμεσα διαθέσιμες και κοινοποιημένες σε όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς, συμπεριλαμβανομένων των ρυθμιστικών αρχών και των αντιπροσώπων.
Παγκόσμιες επιπτώσεις
Η πρωτοβουλία της ΕΕ θα αποτελέσει παγκόσμιο προηγούμενο στην αυτοκινητοβιομηχανία. Με τον διαρκώς αυξανόμενο αριθμό ηλεκτρικών οχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους και την παγκόσμια εξάρτηση από κρίσιμες πρώτες ύλες για την παραγωγή μπαταριών, αυτός ο κανονισμός στοχεύει στην προώθηση μιας προσέγγισης κυκλικής οικονομίας. Ενθαρρύνει όχι μόνο την υπεύθυνη προμήθεια και παραγωγή, αλλά και την ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση των μπαταριών.
Σύμφωνα με το σχέδιο δράσης της ΕΕ για την κυκλική οικονομία και τη βιομηχανική στρατηγική (EU's circular economy action plan and industrial strategy), αυτοί οι νέοι κανόνες θα θέτουν επίσης φιλόδοξους στόχους για την ανακύκλωση των μπαταριών. Πιο συγκεκριμένα, μέχρι το 2027, οι παραγωγοί αναμένεται να συλλέγουν το 63% των αποβλήτων φορητών μπαταριών, ποσοστό που θα αυξηθεί στο 73% έως το 2030. Για τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων, ο στόχος είναι 51% έως το 2028 και 61% έως το 2031.
Με πληροφορίες από drivencarguide.co.nz