Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο κατέληξαν σε άτυπη συμφωνία να επικαιροποιήσουν τους κανόνες της ΕΕ για την πρόληψη της ρύπανσης από πλοία στις ευρωπαϊκές θάλασσες και να διασφαλίσουν ότι οι δράστες αντιμετωπίζουν πρόστιμα. Η συμφωνία προβλέπει επέκταση της υφιστάμενης απαγόρευσης απόρριψης πετρελαιοκηλίδων από πλοία, ώστε να καλύπτει περισσότερα είδη ρυπογόνων ουσιών όπως λύματα και σκουπίδια.
Τη συμφωνία για τροποποίηση της οδηγίας 2005/35/ΕΚ σχετικά με τη ρύπανση από τα πλοία και τη θέσπιση κυρώσεων για τα αδικήματα ρύπανσης χαιρέτισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Τόνισε ότι οι νέοι κανόνες θα ενισχύσουν τη διαφάνεια, καθιστώντας διαθέσιμες στο διαδίκτυο πληροφορίες σχετικά με τα αδικήματα ρύπανσης στις ευρωπαϊκές θάλασσες και τις επιβαλλόμενες κυρώσεις, όπως επίσης και πληροφορίες σχετικά με το πώς οι παράκτιες αρχές επαληθεύουν πιθανές διαρροές κατόπιν ειδοποίησης μέσω δορυφορικής επιτήρησης.
Η τροποποίηση αποσαφηνίζει την επιβολή των διοικητικών κυρώσεων ώστε να καταστούν αποτελεσματικότερες. Για παράδειγμα, το μέγεθος της παράνομης απόρριψης, ο αντίκτυπος της στο περιβάλλον και η οικονομική ισχύς της υπεύθυνης οντότητας θα λαμβάνονται υπόψη όταν τα κράτη μέλη επιβάλλουν κυρώσεις. Θα υπάρχουν διαθέσιμα ισχυρότερα εργαλεία και πλατφόρμες για την ανταλλαγή πληροφοριών και εμπειριών μεταξύ των αρχών των κρατών μελών.
Για παράδειγμα, η δορυφορική επιτήρηση της ρύπανσης από πλοία (CleanSeaNet - βάση δεδομένων επιτήρησης και ανταλλαγής πληροφοριών του EMSA) θα βελτιωθεί και θα αποκτήσει μεγαλύτερη ευκρίνεια. Όλα τα νέα μέτρα ενισχύουν το αποτρεπτικό αποτέλεσμα και συμβάλλουν στην πρόληψη της ρύπανσης των ευρωπαϊκών θαλασσών.
Με βάση τη συμφωνία, ο τρέχων κατάλογος ουσιών που απαγορεύεται να απορρίπτονται από τα πλοία, όπως το πετρέλαιο και οι επιβλαβείς υγρές ουσίες, θα περιλαμβάνει τώρα την απόρριψη λυμάτων, σκουπιδιών και υπολλειμμάτων από πλυντρίδες. Οι ευρωβουλευτές διασφάλισαν ότι η ΕΕ θα επανεξετάσει τους κανόνες πέντε χρόνια μετά τη μεταφορά τους στην εθνική νομοθεσία για να αξιολογήσει εάν τα θαλάσσια πλαστικά απορρίμματα, η απώλεια εμπορευματοκιβωτίων και οι διαρροές πλαστικών από πλοία θα πρέπει επίσης να αντιμετωπίσουν κυρώσεις.