ORIGINAL CONTENT
Η μεταλλευτική δραστηριότητα στον 21ο αιώνα απαιτεί κάτι περισσότερο από μια απλή υπογραφή σε ένα επίσημο έγγραφο. Πέραν δηλαδή της «Κρατικής Άδειας Λειτουργίας», κρίσιμη είναι η σημασία της «Κοινωνικής Άδειας Λειτουργίας» (Social License to Operate, SLO), της άτυπης δηλαδή αποδοχής ενός έργου ΟΠΥ από τις επηρεαζόμενες κοινότητες και την ευρύτερη κοινωνία. Οι πιο επιτυχημένες και βιώσιμες μεταλλευτικές επιχειρήσεις είναι εκείνες που κατανοούν ότι η μακροπρόθεσμη λειτουργία τους εξαρτάται εξίσου και από τις δύο άδειες – την κρατική και την κοινωνική – και επενδύουν στην οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης που υπερβαίνουν κατά πολύ τις τυπικές νομικές υποχρεώσεις.
Παραδοσιακά, η δυνατότητα μιας εταιρείας να πραγματοποιήσει μεταλλευτικές δραστηριότητες καθοριζόταν σχεδόν αποκλειστικά από την ικανότητα της να λαμβάνει και να διατηρεί τις απαραίτητες άδειες και εγκρίσεις από το κράτος. Αυτή η κρατική αδειοδότηση περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα νομικών και διοικητικών απαιτήσεων, όπως:
- Άδειες μεταλλευτικής έρευνας και εκμετάλλευσης: Το βασικό δικαίωμα πρόσβασης και εξόρυξης ορυκτών πόρων.
- Περιβαλλοντικές Αδειοδοτήσεις: Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), άδειες διαχείρισης αποβλήτων, χρήσης νερού, εκπομπών αερίων, κ.ά., για τη διασφάλιση συμμόρφωσης με τους περιβαλλοντικούς νόμους.
- Πολεοδομικές και Οικοδομικές Άδειες: Εγκρίσεις για την κατασκευή εγκαταστάσεων.
- Άδειες Ασφάλειας και Υγείας: Διασφάλιση της τήρησης προτύπων ασφάλειας για τους εργαζομένους και τις γύρω κοινότητες.
- Οικονομικές και Φορολογικές Υποχρεώσεις: Φορολογία, δικαιώματα (royalties) και άλλες οικονομικές συνεισφορές.
Αυτές οι νομικές απαιτήσεις αποτελούν το απαραίτητο πλαίσιο εντός του οποίου επιτρέπεται σε μια εταιρεία να δραστηριοποιηθεί. Θέτουν κανόνες, όρια και υποχρεώσεις που αποσκοπούν στην προστασία του δημοσίου συμφέροντος, του περιβάλλοντος και των εργαζομένων. Η αυστηρή τήρηση τους είναι μη διαπραγματεύσιμη και αποτελεί το ελάχιστο προαπαιτούμενο για κάθε υπεύθυνη επιχείρηση.
Γιατί η νομική συμμόρφωση δεν αρκεί για την κοινωνική αποδοχή
Παρά τη σημασία της, η Κρατική Άδεια Λειτουργίας συχνά αποδεικνύεται ανεπαρκής για την εξασφάλιση της Κοινωνικής Άδειας Λειτουργίας, κυρίως λόγω των παρακάτω παραγόντων:
- Το ρυθμιστικό πλαίσιο είναι οι ελάχιστες απαιτήσεις: Οι νόμοι και οι κανονισμοί συχνά θέτουν τα ελάχιστα αποδεκτά όρια. Οι προσδοκίες των κοινοτήτων και της κοινωνίας, ωστόσο, μπορεί να είναι – και συχνά είναι – υψηλότερες από τα ελάχιστα νομικά πρότυπα. Οι κοινότητες ενδέχεται να απαιτούν πιο προηγμένες περιβαλλοντικές τεχνολογίες, μεγαλύτερα κοινωνικά οφέλη ή πιο ουσιαστική συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων από ό,τι προβλέπει ο νόμος.
- Έλλειψη Ευελιξίας: Τα νομικά πλαίσια είναι συχνά άκαμπτα και αργούν να προσαρμοστούν στις ταχέως εξελισσόμενες τεχνολογίες, τις κοινωνικές αξίες και τις ειδικές τοπικές συνθήκες. Η Κοινωνική Άδεια, αντίθετα, είναι δυναμική και προσαρμόζεται στις αλλαγές στην κοινή γνώμη και τις αντιλήψεις.
- Εστίαση στη διαδικασία και όχι στην εμπιστοσύνη: Οι νομικές διαδικασίες εστιάζουν στην τήρηση συγκεκριμένων βημάτων (π.χ. δημόσιες διαβουλεύσεις ως μέρος της ΜΠΕ). Ωστόσο, η απλή τήρηση μιας διαδικασίας δεν εγγυάται την οικοδόμηση εμπιστοσύνης ή την επίτευξη γνήσιας αποδοχής. Η SLO βασίζεται στην ποιότητα της σχέσης, τη διαφάνεια και την αίσθηση ότι η εταιρεία ενεργεί με ειλικρίνεια και λαμβάνει υπόψη τις ανησυχίες της κοινότητας.
- Αδυναμία κάλυψης άτυπων επιπτώσεων: Κάποιες από τις πιο σημαντικές κοινωνικές επιπτώσεις ενός έργου (π.χ. αλλαγές στην κοινωνική συνοχή, αντίκτυπος στον τοπικό πολιτισμό, ψυχολογικές επιπτώσεις της αβεβαιότητας) είναι δύσκολο να ποσοτικοποιηθούν ή να ρυθμιστούν πλήρως από τη νομοθεσία. Η SLO, ως έννοια που βασίζεται στην αντίληψη και το αίσθημα των ανθρώπων, μπορεί να ανταποκριθεί καλύτερα σε αυτές τις άτυπες αλλά ουσιαστικές ανησυχίες.
Πλαίσια που υποστηρίζουν την SLO: το παράδειγμα του Triple Bottom Line
Αντιλαμβανόμενες την ανεπάρκεια της αποκλειστικής προσήλωσης στη νομική συμμόρφωση, οι εταιρείες και οι οργανισμοί που δραστηριοποιούνται σε έργα ΟΠΥ έχουν στραφεί σε πιο ολοκληρωμένα πλαίσια βιωσιμότητας. Ένα από τα πιο γνωστά είναι το Triple Bottom Line (3BL), το οποίο αξιολογεί την επιτυχία όχι μόνο με βάση την οικονομική απόδοση (Profit), αλλά και με βάση τις κοινωνικές επιδόσεις (People) και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις (Planet).
Η διάσταση People του 3BL είναι άμεσα συνδεδεμένη με την Κοινωνική Άδεια Λειτουργίας. Περιλαμβάνει την αξιολόγηση της επίδρασης της εταιρείας στην κοινωνία, τα οφέλη που παρέχει στην τοπική κοινότητα και τη συμβολή της στην τοπική και εθνική ανάπτυξη και επίσης μπορεί να παρακολουθείται και να μετράται μέσω δεικτών όπως:
- Δημιουργία τοπικών θέσεων εργασίας και παροχή εκπαίδευσης.
- Επενδύσεις σε τοπικές υποδομές (σχολεία, κέντρα υγείας, δρόμοι).
- Στήριξη τοπικών επιχειρήσεων και προμηθευτών.
- Συνεισφορά σε τοπικά προγράμματα κοινωνικής ανάπτυξης.
- Διατήρηση υψηλών προτύπων υγείας και ασφάλειας για εργαζομένους και κοινότητα.
Μια εταιρεία που υιοθετεί ενεργά την προσέγγιση 3BL και εστιάζει σοβαρά στη διάσταση People είναι πιο πιθανό να οικοδομήσει τις σχέσεις και την εμπιστοσύνη που απαιτούνται για την απόκτηση και διατήρηση της SLO. Προφανώς, η ενσωμάτωση αυτών των κοινωνικών πτυχών στην πυρήνα της επιχειρηματικής στρατηγικής ξεπερνά την απλή νομική συμμόρφωση.
Πρωτοβουλίες της ΕΕ: Αναγνωρίζοντας την ανάγκη για κοινωνική αποδοχή
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, υπάρχει μια αυξανόμενη συνειδητοποίηση ότι η Κοινωνική Άδεια Λειτουργίας είναι κρίσιμη για την επίτευξη των ευρύτερων στόχων. Η ΕΕ εξαρτάται σημαντικά από εισαγωγές για πολλές κρίσιμες ορυκτές πρώτες ύλες που είναι απαραίτητες για τις «πράσινες» τεχνολογίες και την ψηφιακή μετάβαση. Για να μειωθεί αυτή η εξάρτηση και να ενισχυθεί η εγχώρια παραγωγή (όπως προωθείται από το Critical Raw Materials Act), απαιτείται, μεταξύ άλλων, η δυνατότητα ανάπτυξης εξορυκτικών έργων εντός της Ένωσης. Αυτό είναι εφικτό μόνο εάν αυτά τα έργα τύχουν κοινωνικής αποδοχής.
Ως εκ τούτου, πρωτοβουλίες όπως η πρόσκληση του EIT RawMaterials για τη δημιουργία «Κόμβων Κοινωνικής Άδειας Λειτουργίας (SLO Hubs)» αποτελούν ένα παράδειγμα του πώς ευρωπαϊκοί φορείς αναγνωρίζουν την ανάγκη να δομηθεί γνώση και πρακτικές γύρω από την SLO. Αυτοί οι κόμβοι στοχεύουν να παρέχουν εξειδικευμένη εκπαίδευση και συμβουλευτικές υπηρεσίες όχι μόνο σε εταιρείες, αλλά και σε τοπικές αρχές, ερευνητές και ΜΚΟ.
Η εκπαίδευση αυτή περιλαμβάνει βέλτιστες πρακτικές για τη δέσμευση των κοινοτήτων, τη διαχείριση των κοινωνικών επιπτώσεων και την οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης – θέματα που υπερβαίνουν κατά πολύ το παραδοσιακό νομικό και ρυθμιστικό πεδίο. Στόχος είναι να εφοδιαστούν όλοι οι εμπλεκόμενοι με τα εργαλεία για την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών, κοινωνικών, πολιτικών και νομικών προκλήσεων που σχετίζονται με την SLO. Αυτό καταδεικνύει ότι, ενώ το ρυθμιστικό πλαίσιο παραμένει η βάση, τόσο οι εταιρείες όσο και οι υπερκείμενοι φορείς, όπως η ΕΕ, αναγνωρίζουν ότι η επιτυχία στην μεταλλευτική βιομηχανία απαιτεί πλέον την ενεργή διαχείριση των κοινωνικών προσδοκιών και αντιλήψεων, κάτι που απαιτεί εργαλεία και προσεγγίσεις πέρα από την απλή νομική συμμόρφωση.
Συμπεράσματα
Η Κρατική Άδεια Λειτουργίας, που βασίζεται στη συμμόρφωση με το ρυθμιστικό πλαίσιο, αποτελεί τον απαραίτητο νομικό πυλώνα για τις μεταλλευτικές δραστηριότητες και, ευρύτερα, τις δραστηριότητες που σχετίζονται με τις ΟΠΥ. Ωστόσο, δεν είναι επαρκής για την εξασφάλιση της Κοινωνικής Άδειας Λειτουργίας, η οποία είναι άτυπη και βασίζεται στην αποδοχή της κοινωνίας.
Η SLO υπερβαίνει τα ελάχιστα νομικά πρότυπα, απαιτεί ευελιξία, χτίζει εμπιστοσύνη μέσω ουσιαστικής δέσμευσης και ανταποκρίνεται σε ένα ευρύτερο φάσμα κοινωνικών ανησυχιών που η νομοθεσία δεν μπορεί πάντα να καλύψει πλήρως. Πλαίσια όπως το Triple Bottom Line και πρωτοβουλίες σε επίπεδο ΕΕ αναδεικνύουν την αναγκαιότητα για μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση που ενσωματώνει τις κοινωνικές διαστάσεις.
Οι πιο επιτυχημένες και βιώσιμες μεταλλευτικές επιχειρήσεις είναι εκείνες που κατανοούν ότι η μακροπρόθεσμη λειτουργία τους εξαρτάται εξίσου και από τις δύο άδειες – την κρατική και την κοινωνική – και επενδύουν στην οικοδόμηση σχέσεων εμπιστοσύνης που υπερβαίνουν κατά πολύ τις τυπικές νομικές υποχρεώσεις.