Τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν για το αν θα επιβάλουν αυστηρότερους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα της Κίνας κατά τη διάρκεια μιας ψηφοφορίας που έληξε με πάρα πολλές αποχές, αναγκάζοντας την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ξεπεράσει το πολιτικό αδιέξοδο και να ωθήσει την πρόταση της στην τελική ευθεία. Οι Κινέζοι παραγωγοί ηλεκτρικών οχημάτων θα αντιμετωπίσουν σύντομα υψηλούς δασμούς προτού πουλήσουν τα high-end προϊόντα τους στην αγορά της ΕΕ.
Το αποτέλεσμα της σχετικής ψηφοφορίας δεν ήταν δημοσίως διαθέσιμο, αν και αρκετοί διπλωμάτες ανέφεραν στο Euronews πώς τοποθετήθηκε κάθε κράτος μέλος:
- Δέκα (10) κράτη μέλη ήταν υπέρ: Βουλγαρία, Δανία, Εσθονία, Γαλλία, Ιρλανδία, Ιταλία, Λιθουανία, Λετονία, Ολλανδία και Πολωνία (45,99% του πληθυσμού της ΕΕ)
- Δώδεκα (12) κράτη μέλη απείχαν: Βέλγιο, Τσεχική Δημοκρατία, Ελλάδα, Ισπανία, Κροατία, Κύπρος, Λουξεμβούργο, Αυστρία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σουηδία και Φινλανδία (31,36%)
- Πέντε (5) κράτη μέλη ήταν εναντίον: Γερμανία, Ουγγαρία, Μάλτα, Σλοβενία και Σλοβακία (22,65%)
Ο υψηλός αριθμός αποχών αντανακλά μακροχρόνιους ενδοιασμούς σχετικά με το πώς η Ευρώπη πρέπει να σταθεί απέναντι στην Κίνα. Αν και η πολιτική συναίνεση λέει ότι οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές του Πεκίνου αξίζουν μια σθεναρή, ενιαία απάντηση, οι απειλές εμπορικών αντιποίνων φαίνεται να έχουν αμβλύνει την αποφασιστικότητα πολλών πρωτευουσών. Εναπόκειτο στην Επιτροπή, η οποία έχει αποκλειστικές εξουσίες να καθορίσει την εμπορική πολιτική του μπλοκ, να σπάσει το αδιέξοδο και να διασφαλίσει την εκπλήρωση των δασμών.
Αποτελέσματα ψηφοφορίας κρατών μελών για την επιβολή δασμών στα κινεζικά EVs (πηγή: euronews)
Δεδομένων των σοβαρών ανησυχιών της Επιτροπής σχετικά με την εκτεταμένη χρήση επιδοτήσεων από την Κίνα για την προώθηση των εγχώριων παραγωγών και τη δυνατότητα να πωλούν τα ηλεκτρικά τους οχήματα σε τεχνητά χαμηλή τιμή στις παγκόσμιες αγορές, το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας δεν είναι καθόλου περίεργο.
Χωρίς να ληφθούν δυναμικά μέτρα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ θα υποστούν μη βιώσιμες, πιθανώς ανεπανόρθωτες απώλειες και θα απωθηθούν από την επικερδή αγορά της καθαρής μηδενικής κινητικότητας, με οδυνηρές συνέπειες για 2,5 εκατομμύρια άμεσες και 10,3 εκατομμύρια έμμεσες θέσεις εργασίας σε ολόκληρο το μπλοκ. Η βιομηχανία της ΕΕ βρίσκεται ήδη σε αναταραχή λόγω των υψηλών τιμών της ενέργειας, της υποτονικής καταναλωτικής ζήτησης και του σκληρού παγκόσμιου ανταγωνισμού.
Οι πρόσθετοι δασμοί έχουν σχεδιαστεί για να αντισταθμίσουν τις καταστροφικές συνέπειες των επιδοτήσεων και να κλείσουν το χάσμα τιμών μεταξύ των κινεζικών και των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων. Διαφέρουν ανάλογα με το εμπορικό σήμα και το επίπεδο συνεργασίας τους με την έρευνα της Επιτροπής:
- Tesla: 7,8%
- BYD: 17%
- Geely: 18,8%
- SAIC: 35,3%
- Άλλοι παραγωγοί ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα που συνεργάστηκαν στην έρευνα αλλά δεν συμπεριλήφθηκαν σε ατομικό δείγμα: 20,7%
- Άλλοι παραγωγοί EV στην Κίνα που δεν συνεργάστηκαν: 35,3%
Οι δασμοί πιθανότατα θα τεθούν σε ισχύ στις 31 Οκτωβρίου 2024 και θα διαρκέσουν τουλάχιστον για πέντε χρόνια και θα προστεθούν στον υφιστάμενο συντελεστή 10%. Αυτό σημαίνει ότι, στην πράξη, ορισμένες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες θα αντιμετωπίσουν σύντομα δασμούς άνω του 45% όταν θα προσπαθήσουν να φέρουν τα προϊόντα τους στην ενιαία αγορά της ΕΕ.
Με πληροφορίες από euronews.com