Με την επιβολή των δασμών στην Κίνα από τις ΗΠΑ, έχει δοθεί εκ νέου προσοχή στο πώς η Ινδία μπορεί να επωφεληθεί στην κατασκευή ηλεκτρονικών ειδών, συμπεριλαμβανομένων εταιρειών όπως η Apple που σχεδιάζουν να μεταφέρουν την παραγωγή iPhone στην Ινδία. Όμως, εκτός από αυτόν τον κλάδο, υπάρχει ένας άλλος αναδυόμενος τομέας όπου οι ειδικοί βλέπουν πολλές δυνατότητες για να εκμεταλλευτεί η Ινδία: τα ηλεκτρικά οχήματα.
Οι ΗΠΑ επέβαλαν δασμούς 100-125% στα κινέζικα ηλεκτρικά οχήματα και αύξησαν τους δασμούς σε εξαρτήματα όπως οι μπαταρίες ιόντων λιθίου στο 50%. Οι αναλυτές λένε ότι αυτό δημιουργεί ένα περίπλοκο μείγμα άμεσων προκλήσεων και μακροπρόθεσμων προοπτικών, ειδικά υπό το φως της μεγάλης εξάρτησης του κλάδου ηλεκτρικών οχημάτων της Ινδίας από την Κίνα για πρώτες ύλες και βασικά εξαρτήματα όπως μπαταρίες και εξαρτήματα κινητήρων.
«Περίπου το 60-70% όλων των εξαρτημάτων που σχετίζονται με τα ηλεκτρικά οχήματα εισάγονται επί του παρόντος από την Κίνα», δήλωσε ο Vipin Singhal, Associate Director στην Anand Rathi Investment. «Η Κίνα κατέχει περίπου το 75% της παγκόσμιας παραγωγής μπαταριών ιόντων λιθίου, καθιστώντας την εξάρτηση της Ινδίας πολύ υψηλή», πρόσθεσε.
«Οι αμερικανικοί δασμοί δημιουργούν ένα θετικό σενάριο για την Ινδία. Οι προμηθευτές που αρχικά τροφοδοτούσαν τις ΗΠΑ μπορούν τώρα να εκτρέπουν την παραγωγή τους στην Ινδία, προσφέροντας καλύτερες τιμές και καλύτερους όρους προμήθειας. Δεδομένου ότι η Ινδία εισάγει σε μεγάλο βαθμό πρώτες ύλες αντί πλήρως έτοιμα εξαρτήματα, οι κίνδυνοι που σχετίζονται με την ποιότητα παραμένουν χαμηλοί», δήλωσε ο Jayant Gupta, συνιδρυτής της Alt Mobility.
Ωστόσο, η απειλή φθηνότερων κινεζικών προϊόντων που θα κατακλύσουν την ινδική αγορά (πρακτική dumping), εξακολουθεί να παραμένει. Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι αυτό θα μπορούσε να διαταράξει την εγχώρια παραγωγή. «Οι Ινδοί κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, όπως η Tata και η Mahindra, που έχουν επενδύσει πολλά στην τοπική παραγωγή, ενδέχεται να αντιμετωπίσουν πιέσεις τιμών, επηρεάζοντας την κερδοφορία και τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη του κλάδου», προειδοποίησε ο Rahul Shresth, αντιπρόεδρος της Avener Capital.
Νέοι ορίζοντες για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων
Το σενάριο της παγκόσμιας επιβολής δασμών μπορεί επίσης να δώσει τη δυνατότητα στην Ινδία να αναζητήσει νέες αγορές εξωτερικού εμπορίου. Υπήρξε μια στροφή προς την πολιτική «China Plus One», η οποία επιταχύνθηκε λόγω των δασμολογικών πολέμων. Αυτό προσφέρει στην Ινδία την ευκαιρία να κλιμακώσει τη βάση κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων και να εξερευνήσει νέες εξαγωγικές αγορές, ιδιαίτερα τις ΗΠΑ.
«Παραδοσιακά, οι Ινδοί εξαγωγείς ηλεκτρικών οχημάτων αντιμετωπίζουν σκληρό ανταγωνισμό από την Κίνα. Τώρα, με τις ΗΠΑ να δημιουργούν φραγμούς, οι ινδικές εταιρείες έχουν μία ευκαιρία να αυξήσουν τον όγκο των πωλήσεων προς τις ΗΠΑ», εξηγεί ο Gupta.
Ωστόσο, είναι έτοιμη η Ινδία να αδράξει αυτή την ευκαιρία; «Προς το παρόν, η Ινδία απέχει πολύ από το να γίνει παγκόσμιος παίκτης στην ηλεκτροκίνηση. Για να ανταγωνιστεί σε διεθνές επίπεδο, η Ινδία χρειάζεται να αναπτύξει υποδομές, δυνατότητες εφοδιαστικής αλυσίδας και παγκόσμιες συνεργασίες, να επενδύσει σε μεγάλο βαθμό στην πνευματική ιδιοκτησία και στις εργασιακές δεξιότητες και να βελτιώσει την έρευνα και την ανάπτυξη», επισημαίνει ο Singhal.
Κεντρικό ρόλο θα διαδραματίσει η κυβέρνηση στην κατεύθυνση αυτού του εξελισσόμενου σεναρίου. Αν και πρωτοβουλίες όπως τα συστήματα κινήτρων που συνδέονται με την παραγωγή για μπαταρίες και εξαρτήματα αυτοκινήτων έχουν τονώσει τις επενδύσεις, έχουν προκύψει ανησυχίες μετά την απόσυρση των αναφορών για προγράμματα PLI (Production-Linked Incentives, κίνητρα βάσει παραγωγής), λόγω της χαμηλής επίτευξης των στόχων παραγωγής.
Μια πρόωρη αναδίπλωση θα μπορούσε να εμποδίσει τη δυναμική και ο τερματισμός των προγραμμάτων PLI θα μπορούσε να επιβραδύνει την τοπική ανάπτυξη και τις εισροές κεφαλαίων, σύμφωνα με τους ειδικούς. Τα βασικά έργα θα μπορούσαν να αποσταθεροποιηθούν και η εμπιστοσύνη των επενδυτών να πληγεί.
Οι σωρευτικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ινδία έφτασαν τα 4,1 εκατ. μονάδες 2024. Αυτή είναι μια σημαντική ώθηση από μόλις 150.000 μονάδες το 2020. Στο μέλλον, η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Ινδίας αναμένεται να αυξηθεί από περίπου 7 δισ. δολάρια σήμερα σε 120 δισ. δολάρια έως το 2030.
Οι περιορισμοί της Κίνας στις προμήθειες κρίσιμων εξαρτημάτων, όπως οι μόνιμοι μαγνήτες από σπάνιες γαίες, θα μπορούσε επίσης να διαταράξει την τοπική παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων. Για βέλτιστη ανάπτυξη, η Ινδία πρέπει να αντιμετωπίσει τα τρωτά σημεία: να δημιουργήσει μια ισχυρή εγχώρια εφοδιαστική αλυσίδα, να επιτύχει ισχυρότερες συμμαχίες για πρόσβαση σε κρίσιμους ορυκτούς πόρους και να αναβαθμίσει την υποδομή της ηλεκτροκίνησης σε εθνικό επίπεδο.
«Ο τομέας των ινδικών ηλεκτρικών οχημάτων θα επωφεληθεί από την παγκόσμια αναδιάταξη της αγοράς, αλλά η επιτυχία του εξαρτάται από το πόσο γρήγορα θα κλιμακώσει την εγχώρια δυναμική του για να επωφεληθεί από τις αναδυόμενες ευκαιρίες σε παγκόσμιο επίπεδο», δήλωσε ο Gupta.
Με πληροφορίες από deccanherald.com