Μύθοι (και αλήθειες) για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Μύθοι (και αλήθειες) για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων εκτοξεύονται, υπερδιπλασιάστηκαν το 2021 σε σχέση με το 2020, και οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανακοινώνουν τεράστιες επενδύσεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και τις μπαταρίες, η μετάβαση από τα βενζινοκίνητα στα ηλεκτρικά οχήματα φαίνεται σχεδόν αναπόφευκτη. Ωστόσο, υπάρχουν αρκετοί μύθοι να καταρριφθούν κατά τη διάρκεια αυτής της συναρπαστικής τεχνολογικής αλλαγής.

Disclaimer: Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική ή κατά παράφραση ή διασκευή ή απόδοση του περιεχομένου του παρόντος διαδικτυακού τόπου με οποιονδήποτε τρόπο, χωρίς αναφορά στο RAWMATHUB.GR (με ενεργό link) ή χωρίς την προηγούμενη γραπτή άδεια του RAWMATHUB.GR. 

Μύθος 1. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα είναι πάντα πιο ακριβά

Οι τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων μειώνονται σταθερά μετά το 2000 και οι αντίστοιχες τιμές των μπαταριών ιόντων λιθίου έχουν μειωθεί κατά 97% από το 1991 και οι τιμές θα συνεχίσουν την πτωτική τους πορεία καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται οδηγώντας σε μαζική παραγωγή. Εκτιμήσεις από το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ και το περιοδικό Car and Driver δείχνουν ότι -κατά τη διάρκεια ζωής του οχήματος- τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ήδη φθηνότερα από τα αντίστοιχα σε μεγέθος συμβατικά αυτοκίνητα, με όρους τιμής αγοράς, κόστους συντήρησης και επισκευών, τους όρους χρηματοδότησης για την αγορά τους και τις εκπτώσεις φόρου αλλά και το κόστος καυσίμων. Η General Motors έχει ήδη ανακοινώσει ότι η τιμή για το Chevrolet Bolt EV του 2023 θα ξεκινά από 26.595$ και ο διευθύνων σύμβουλος της Ford Jim Farley προβλέπει ότι έρχεται ένας πόλεμος τιμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα οπότε και θα μειωθούν οι τιμές απότομα.

Μύθος 2. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα υπερφορτώσουν το δίκτυο

Στις ΗΠΑ κυκλοφορεί η εντύπωση ότι το ήδη υπερφορτωμένο και ξεπερασμένο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας δε θα μπορέσει ποτέ να διαχειριστεί την αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας που θα προκύψει από τα ηλεκτρικά οχήματα. Οι ειδικοί στον τομέα της ενέργειας στα κορυφαία εργαστήρια της χώρας λένε ότι αυτό είναι αβάσιμο. Θεωρητικά, εάν όλα τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά της χώρας κινούνταν με ηλεκτρική ενέργεια, η ζήτηση θα αυξανόταν περίπου κατά 25%, αλλά αυτή η αύξηση θα συνέβαινε σταδιακά -με την πάροδο ετών, αν όχι δεκαετιών- δίνοντας στις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας χρόνο να προσαρμοστούν και να αυξήσουν τη διαθέσιμη προσφορά ενέργειας στα δίκτυα τους.

Μια μπαταρία ηλεκτρικού αυτοκινήτου αναμένεται να διατηρήσει το 80% ή περισσότερο της χωρητικότητας της για τουλάχιστον 200.000 μίλια οδήγησης

Μύθος 3. Οι μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων δε διαρκούν

Σε μια πρόσφατη δημοσκόπηση, το 46% των μελλοντικών αγοραστών ηλεκτρικών οχημάτων θεωρεί ότι οι μπαταρίες διαρκούν λιγότερο από 65.000 μίλια. Αυτή η αντίληψη είναι μια κατάφωρη υποεκτίμηση, πολύ κάτω από τις εγγυήσεις που προσφέρουν οι περισσότερες εταιρείες για τις μπαταρίες τους. Η πραγματικότητα είναι ότι, με βάση τις επιδόσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στο δρόμο για μια δεκαετία, οι μπαταρίες EV αναμένεται να διατηρούν άνετα το 80% ή περισσότερο της χωρητικότητάς τους για τουλάχιστον 200.000 μίλια οδήγησης. Με βάση δεδομένα από οχήματα Tesla Model S προκύπτει καταγραφή μια αρχικής πτώσης της δυναμικότητας κατά 5% στα πρώτα 50.000 μίλια, ακολουθούμενη από μια άλλη πτώση 5% στα επόμενα 150.000.

Μύθος 4. Η αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ακόμα πολύ μικρή

Η διάμεση αυτονομία ενός ηλεκτρικού οχήματος που πωλείται στις ΗΠΑ είναι περίπου 240 μίλια. Λαμβάνοντας υπόψη ότι το 99% των μετακινήσεων είναι κάτω από 100 μίλια περίπου και ο μέσος οδηγός ταξιδεύει περίπου 40 μίλια την ημέρα, τα υπάρχοντα ηλεκτρικά οχήματα θα κάλυπταν εύκολα σχεδόν όλες τις καθημερινές ανάγκες των οδηγών. Ωστόσο, με περιορισμένη ακόμα υποδομή φόρτισης κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων των ΗΠΑ και λαμβάνοντας υπόψη ότι ταχύτητες άνω των 70 μιλίων την ώρα, σε συνδυασμό με χαμηλές θερμοκρασίες, μπορούν να περιορίσουν την εμβέλεια ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου έως και 40%, τα πολυήμερα οδικά ταξίδια μπορούν να αποτελούν πρόβλημα. Ωστόσο, η γενική εντύπωση είναι ότι σε νοικοκυριά με πολλά αυτοκίνητα, η αυτονομία δεν αποτελεί εμπόδιο για να υπάρχει τουλάχιστον ένα EV.

Μύθος 5. Η φόρτιση θα είναι πάντα πολύ αργή

Ο απαιτούμενος χρόνος για ταχεία φόρτιση στα ηλεκτρικά οχήματα μειώθηκε γρήγορα, σε σημείο που τα οχήματα που πωλούνται αυτή τη στιγμή μπορούν να φορτίσουν από 10% έως 80% σε μόλις 18 λεπτά. Νέα σχέδια μπαταριών έτοιμα να κυκλοφορήσουν στην αγορά υπόσχονται να μειώσουν στο μισό αυτόν τον χρόνο φόρτισης, δηλαδή σε λιγότερο από δέκα λεπτά. Αυτή η μείωση θα κάνει τη φόρτιση λιγότερο χρονοβόρα ειδικά για την περίπτωση μακρινών οδικών ταξιδιών. Ωστόσο, η συντριπτική πλειονότητα των ανθρώπων μπορεί να φορτίσει στο σπίτι, την εργασία ή τους χώρους στάθμευσης χωρίς να χρειάζεται γρήγορη φόρτιση για τις καθημερινές του ανάγκες οδήγησης.

Οι σύγχρονοι τύποι μπαταριών υπόσχονται να μειώσουν στο μισό τους χρόνους φόρτισης με τελικό στόχο λιγότερο από 10 λεπτά της ώρας για πλήρη φόρτιση

Μύθος 6. Η ανακύκλωση των μπαταριών EV δεν είναι δυνατή

Οι ειδικοί προβλέπουν ότι σε περίπου μια δεκαετία οι χρησιμοποιημένες μπαταρίες λιθίου θα αρχίσουν να συσσωρεύονται, απαιτώντας μια λύση ανακύκλωσης. Περίπου εκατό εταιρείες αναπτύσσουν δικές τους μεθόδους διαχείρισης, επομένως αναμένεται σύντομα μια καλή, οικονομική επιλογή ανακύκλωσης για τις μπαταρίες. Ωστόσο, μια λιγότερο απαιτητική διαδρομή διαχείρισης είναι ήδη διαθέσιμη και αυτή είναι η επανάχρηση των μπαταριών σε άλλες εφαρμογές εκτός των ηλεκτρικών οχημάτων. Σε αυτήν την περίπτωση, η μειωμένη δυναμικότητα των μπαταριών έχει μικρή σημασία και δίνει τη δυνατότητα χρήσης των μπαταριών αρκετών ετών ακόμη.

Μύθος 7. Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν είναι φιλικά προς το περιβάλλον

Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ουσιαστικά πιο αποτελεσματικά από τα βενζινοκίνητα οχήματα. Ενώ ένας βενζινοκινητήρας μετατρέπει περίπου το 20% της αποθηκευμένης ενέργειας της βενζίνης σε ισχύ στους τροχούς, ένας κινητήρας EV μετατρέπει περίπου το 60% έως το 77% της ενέργειας από την μπαταρία σε ενέργεια για το όχημα. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και σε έναν κόσμο με άνθρακα, τα EV είναι καλύτερα για το κλίμα από ότι τα βενζινοκίνητα.

Ωστόσο, υπάρχει επίσης η ένσταση ότι όταν λαμβάνεται υπόψη ολόκληρη η διαδρομή παραγωγής ενός EV, συμπεριλαμβανομένης της εξόρυξης των υλικών για την μπαταρία, το πλεονέκτημα τους εξαφανίζεται. Αυτό ωστόσο δεν είναι σωστό. Διάφορες αναλύσεις κύκλου ζωής δείχνουν ότι τα EVs έχουν στην πραγματικότητα μια πιο πράσινη αλυσίδα κατασκευής, κυρίως επειδή απαιτούν πολύ λιγότερα εξαρτήματα για την κατασκευή τους. Συνολικά, όσον αφορά το κλίμα, οι συγκρίσεις ανάμεσα στα EVs και στα βενζινοκίνητα οχήματα αναδεικνύουν σαφή υπεροχή των πρώτων.

Με πληροφορίες από Big Think

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ - ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ RAWMATHUB.GR
rawmathub.gr linkedin newsletter subscription
foolwo rawmathub.gr on Google News
Image

Έγκυρη ενημέρωση για την αξιακή αλυσίδα των raw materials

NEWSLETTER