Το Ψηφιακό Διαβατήριο Προϊόντος (Digital Product Passport, DPP) είναι μια βασική τεχνολογία για την ΕΕ προκειμένου να καταστήσει τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κυκλική οικονομία καθημερινή πραγματικότητα για ιδιώτες και επιχειρήσεις.
Το Ψηφιακό Διαβατήριο Προϊόντος παρέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ενός προϊόντος σε όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής του, διευκολύνοντας την υπεύθυνη κατανάλωση. Η εφαρμογή του ψηφιακού διαβατηρίου όχι μόνο θα επιταχύνει την πράσινη μετάβαση της ΕΕ, αλλά θα δημιουργήσει νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες και θα βοηθήσει να καταστούν οι εταιρείες που λειτουργούν με βιώσιμο τρόπο πιο ανταγωνιστικές.
Το πρόγραμμα Green Deal της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχει δεχθεί κριτική και θεωρείται ότι υποστηρίζει το greenwashing, οπότε για να επιτύχει η ΕΕ τους φιλόδοξους στόχους μείωσης των εκπομπών άνθρακα, πρέπει να υπάρχει ένας διαφανής, οικονομικά αποδοτικός τρόπος πρόσβασης και ανταλλαγής πληροφοριών σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των προϊόντων.
Το Ψηφιακό Διαβατήριο Προϊόντος είναι η απάντηση σε αυτή την ανάγκη καθώς θα διευκολύνει την επίτευξη της βιώσιμης ανάπτυξης για τους καταναλωτές στην καθημερινή τους ζωή. Παρέχει διαφάνεια σχετικά με τις πληροφορίες για τα προϊόντα, την παραγωγή τους, τη μεταφορά και τις εκπομπές τους, καθώς και τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται.
Ένα διαβατήριο προϊόντος είναι σαν μια ψηφιακή έκδοση ενός φυσικού αντικειμένου, παρέχοντας ακριβείς και αξιόπιστες πληροφορίες για ένα προϊόν σε όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής του. Το διαβατήριο προϊόντος υποστηρίζει την ανάπτυξη βιώσιμων επιχειρηματικών μοντέλων και προωθεί τη μετάβαση προς μια κυκλική οικονομία.
Τα διαβατήρια προϊόντων παρέχουν πληροφορίες προσαρμοσμένες στις ανάγκες διαφορετικών χρηστών
Το Ψηφιακό Διαβατήριο Προϊόντος παρέχει μια ποικιλία πληροφοριών, όπως πού κατασκευάστηκε το προϊόν, από τι αποτελείται, ποιες πρώτες ύλες χρησιμοποιήθηκαν, σε ποιες διεργασίες υποβλήθηκε, πού αποθηκεύθηκε, πως έχει μεταφερθεί και τι εκπομπές μπορεί να έχει δημιουργήσει. Στους χρήστες των πληροφοριών περιλαμβάνονται κατασκευαστές, τελικοί χρήστες, δημόσιες αρχές και εταιρείες κυκλικής οικονομίας.
«Το διαβατήριο προϊόντος δεν είναι ένα αρχείο πληροφοριών του προϊόντος σε έναν κωδικό QR, αλλά η σημασία του είναι διαφορετική για διαφορετικούς χρήστες. Για παράδειγμα, ένας τελωνειακός χρειάζεται διαφορετικές πληροφορίες για ένα προϊόν από έναν καταναλωτή», εξηγεί ο Διευθύνων Σύμβουλος της IOXIO Oy, Pirkka Frosti.
Το διαβατήριο προϊόντος στοχεύει να επιτρέψει τη διαφάνεια σε όλη την αλυσίδα παραγωγής. Η ιχνηλασιμότητα βελτιώνει επίσης την ασφάλεια των προϊόντων.
«Πάνω από όλα, το Ψηφιακό Διαβατήριο Προϊόντος είναι ένας σύνδεσμος μεταξύ του φυσικού, εξατομικευμένου προϊόντος και των πληροφοριών που παράγονται από τους εταιρικούς και ευρωπαϊκούς κανονισμούς», λέει ο Frosti.
Γιατί απαιτείται το Ψηφιακό Διαβατήριο Προϊόντος;
Το Ψηφιακό Διαβατήριο Προϊόντος είναι ένα μέσο που δημιουργήθηκε από την ΕΕ για να επιτρέψει την αξιόπιστη ηλεκτρονική αναφορά πληροφοριών για το προϊόν. Στην ΕΕ, οι εταιρείες πρέπει να αποδείξουν ότι ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος των προϊόντων τους καταγράφεται και ότι επιτυγχάνονται οι καθορισμένοι περιβαλλοντικοί στόχοι.
Για παράδειγμα, ο Frosti λέει ότι η βιομηχανία μπαταριών έχει λάβει οδηγίες για το πόση πρώτη ύλη πρέπει να είναι ανακυκλωμένο περιεχόμενο. Το διαβατήριο προϊόντος συμβάλλει στην κυκλική οικονομία αναφέροντας πόση ποσότητα από κάθε πρώτη ύλη περιέχει το προϊόν.
Στο μέλλον, όλα τα προϊόντα που πωλούνται στην αγορά της ΕΕ θα χρειάζονται το Ψηφιακό Διαβατήριο Προϊόντος. «Το διαβατήριο του προϊόντος μπορεί να συγκριθεί με το σύστημα σήμανσης CE. Είναι παράνομο να πουλάς προϊόντα χωρίς σήμανση CE στην Ευρώπη. Για να τεθεί πραγματικά η βιωσιμότητα στο επίκεντρο της ανάπτυξης προϊόντων, απαιτείται το διαβατήριο προϊόντος. Η απαίτηση για την ανοικτή διάθεση πληροφοριών σχετικά με τις αλυσίδες παραγωγής, από την πρωτογενή παραγωγή έως τον καταναλωτή και την ανακύκλωση, θα μπορούσε να αποδειχθεί αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης της υπερπαραγωγής στη βιομηχανία ένδυσης, για παράδειγμα, όπου ένα μεγάλο ποσοστό προϊόντων μπορεί να αποτεφρωθεί αντί να φτάσει ποτέ τα μαγαζιά», εξηγεί ο Frosti.
Τα οφέλη ενός Ψηφιακού Διαβατηρίου Προϊόντος
Το Ψηφιακό Διαβατήριο Προϊόντος καθοδηγεί την παραγωγή προς μια προσέγγιση προσανατολισμένη στην ποιότητα, όπου ο παραγωγός πρέπει να εξετάσει πώς να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας ή νερού ή πώς να μεταφέρει τα προϊόντα με τρόπους που εξασφαλίζουν χαμηλότερες εκπομπές. Αυτό οδηγεί σε εξοικονόμηση πόρων, χαμηλότερες τιμές πώλησης και τελικά καλύτερα περιθώρια κέρδους για τις εταιρείες.
Ένα άλλο πλεονέκτημα του Ψηφιακού Διαβατηρίου Προϊόντος είναι ανάπτυξη νέων υπηρεσιών. Οι νέες αυτές υπηρεσίες που έχουν σχέση με τη βιωσιμότητα περιλαμβάνουν την ανακύκλωση, την επισκευή, τις πωλήσεις ή την ασφάλιση.
Το Ψηφιακό Διαβατήριο Προϊόντος δίνει στις εταιρείες που επενδύουν στη βιωσιμότητα ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τα φιλικά προς το περιβάλλον διαπιστευτήρια τους. Από την άλλη πλευρά, οι εταιρείες που αναλώνονται με το greenwashing -δηλαδή απλώς μιλούν για βιωσιμότητα χωρίς να κάνουν τίποτα για να την προωθήσουν- δε θα είναι πλέον στο ίδιο επίπεδο με εταιρείες που πραγματικά κάνουν κάτι για το καλό του περιβάλλοντος.
«Με αυτόν τον τρόπο, οι περιβαλλοντικές επενδύσεις ωφελούν επίσης το εμπορικό σήμα και την ανταγωνιστικότητα της εταιρείας», καταλήγει ο Frosti.
Τι φέρνουν τα Ψηφιακά Διαβατήρια Προϊόντων για τα διάφορα ενδιαφερόμενα μέρη
Για τις εταιρείες
- Υποχρέωση αναφοράς για περιβαλλοντικά θέματα
- Δυνατότητα ανάπτυξης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος λόγω αποδεδειγμένων οικολογικών διαπιστευτηρίων
- Νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες μέσα από την κυκλική οικονομία
Για τους καταναλωτές
- Μεγαλύτερη διαφάνεια για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των προϊόντων
- Την ευκαιρία για υπεύθυνες επιλογές
Για τις αρχές
- Πιο αποτελεσματική επιβολή των περιβαλλοντικών κανονισμών
- Συμβολή στην επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων
Με πληροφορίες από tieke.fi