Τα σωστά βήματα για την επιτάχυνση της απόκρισης των επιχειρήσεων σε θέματα ESG από την ERM

Τα σωστά βήματα για την επιτάχυνση της απόκρισης των επιχειρήσεων σε θέματα ESG από την ERM

Η ανάπτυξη και η υλοποίηση δεσμεύσεων ESG [Περιβαλλοντικών (Environmental), Κοινωνικών (Social) και Εταιρικής Διακυβέρνησης (Governance)] βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας των επιχειρήσεων, με περισσότερο από το 80% των μεγαλύτερων εταιρειών παγκοσμίως να δημοσιοποιούν τις ESG επιδόσεις τους και τις μετρήσεις της αειφορίας τους. Η εφαρμογή των δεσμεύσεων ESG από όλο το εργατικό δυναμικό μιας επιχείρησης απαιτεί αρχικά ένα αξιόπιστο πλάνο ανάπτυξης και στη συνέχεια την υιοθέτηση του από ολόκληρο τον οργανισμό.

Disclaimer: Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική ή κατά παράφραση ή διασκευή ή απόδοση του περιεχομένου του παρόντος διαδικτυακού τόπου με οποιονδήποτε τρόπο, χωρίς αναφορά στο RAWMATHUB.GR (με ενεργό link) ή χωρίς την προηγούμενη γραπτή άδεια του RAWMATHUB.GR. 

Ως μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες συμβούλων, παγκοσμίως, σε θέματα βιωσιμότητας η ERM συνεργάζεται με κορυφαίους οργανισμούς στον κόσμο, δημιουργώντας καινοτόμες λύσεις σε προκλήσεις βιωσιμότητας και ξεκλειδώνοντας το δυναμικό των ανθρώπων που αποτελεί και την πιο σημαντική παράμετρο για την επιτυχία κάθε πλάνου ESG.

Πολλοί οργανισμοί επενδύουν χρόνο και αρκετά χρήματα σε εμπειρίες μάθησης με στόχο να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των υπαλλήλων τους και να επιτύχουν reskilling και upskilling των ικανοτήτων τους γρήγορα και αποτελεσματικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι μεγάλες εταιρείες μπαίνουν στη διαδικασία να εισάγουν ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα που θα καλύπτουν τις εξειδικευμένες ανάγκες του εργατικού τους δυναμικού.

Προφανώς, με τέτοιο επίπεδο επένδυσης εκ μέρους των εταιρειών σε ένα ολοένα και πιο κρίσιμο ζήτημα, όπως το ESG, είναι λογικό ότι αυτά τα προγράμματα θα πρέπει να οδηγούν σε ουσιαστική αλλαγή σε ολόκληρο τον οργανισμό. Για να επιτευχθεί αυτό, οι εταιρείες θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο να σχεδιάσουν τα προγράμματά τους γύρω από ένα σαφές, οριοθετημένο και σύγχρονο όραμα σε σχέση με τα κριτήρια ESG, εσνωματώνοντας παράλληλα την επιστήμη του ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού στα εκπαιδευτικά τους προγράμματα.

Δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πλάνου διαχείρισης των κριτηρίων ESG

Ένα πρώτο βήμα που μπορούν να κάνουν οι εταιρείες είναι να ενσωματώσουν τους στόχους ESG στην επιχειρηματική τους στρατηγική. Σύμφωνα με την Μελέτη Sustainability Leaders Survey 2021, η τοποθέτηση της βιωσιμότητας/αειφορίας στον πυρήνα των επιχειρηματικών μοντέλων και της επιχειρηματικής στρατηγικής είναι ο πιο συχνά αναφερόμενος παράγοντας που κάνει κάποιες επιχειρήσεις να θεωρούνται ηγέτες σε θέματα βιωσιμότητας.

Φυσικά, η υλοποίηση αυτής της πρότασης απαιτεί εξειδικευμένη καθοδήγηση για να αποφευχθεί η παραποίηση γνώσεων, δεξιοτήτων ή εμπειρογνωμοσύνης σχετικά με τη βιωσιμότητα ή τις δραστηριότητες που σχετίζονται με το ESG, που ονομάζεται ESG competence greenwashing σύμφωνα με τον Dr. Kim Schumacher, Lecturer in Sustainable Finance and ESG στο Tokyo Institute of Technology. Η γενική έννοια του όρου «greenwashing» αφορά στην επιλεκτική δημοσιοποίηση θετικών πληροφοριών για το περιβαλλοντικό ή κοινωνικό πρόσωπο μιας επιχείρησης, χωρίς την πλήρη έκθεση των πιθανών αρνητικών παραμέτρων αυτών των διαστάσεων, ώστε να δημιουργηθεί μια υπερβολικά θετική εικόνα για την επιχείρηση.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Δρ. Schumacher επισημαίνει: «Δεν πρέπει να εξισώνουμε την ευαισθητοποίηση ή το πάθος για τη βιωσιμότητα ή το ESG με την εξειδίκευση στο θέμα», συμβουλεύοντας τις ομάδες που εργάζονται πάνω σε θέματα ESG να διαθέτουν ίση εκπροσώπηση σε ειδικούς τόσο για τεχνικά όσο και για οικονομικά θέματα.

Μια αξιόπιστη ομάδα με αρμοδιότητα στα θέματα ESG, είτε έχει δημιουργηθεί από ανθρώπινους πόρους εσωτερικά στην εταιρεία ή με εξωτερικούς συμβούλους, μπορεί να βοηθήσει τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων ενός οργανσιμού να κατανοήσουν τις προτεραιότητες ESG τόσο για τους μετόχους όσο και για τον ίδιο τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείται η εταιρεία.

Πιο συγκεκριμένα, ο ρόλος των CFO και των υπευθύνων για την εταιρική χρηματοδότηση είναι κομβικός εφόσον οι κίνδυνοι και οι ευκαιρίες που προκύπτουν από τις δράσεις ESG οφείλουν να έχουν ενταχθεί στην εταιρική στρατηγική και τις λειτουργίες του οργανισμού. Θα πρέπει επίσης να μπορούν να βοηθήσουν μια εταιρεία να κατανοήσει τα υπάρχοντα πλαίσια ESG και τους σχετικούς Key Performance Indicators (KPI) ώστε να ανταποκριθεί όσο το δυνατόν καλύτερα στις παγκόσμιες πλέον απαιτήσεις γνωστοποίησης των δεικτών και να κατανοήσει καλύτερα τους οικονομικούς κινδύνους και τις ευκαιρίες μέσω της ανάλυσης πιθανών σεναρίων.

Μόλις αναπτυχθούν οι στόχοι ESG και ενσωματωθούν στην επιχειρηματική στρατηγική, αυτό πρέπει στη συνέχεια να διατυπωθεί στο ευρύτερο εργατικό δυναμικό. Ένα σχετικό παράδειγμα αφορά μια εταιρεία με την οποία συνεργάστηκε ο ERM η οποία είχε θέσει μια «τολμηρή» κλιματική πρόκληση γύρω από τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) που απαιτούσε σημαντικές αλλαγές. Μέσω επικοινωνίας με ενδιαφερόμενους φορείς, συνεντεύξεων με το προσωπικό και κατάλληλης προσαρμογής της εικόνας της εταιρείας προς τα έξω, οι σύμβουλοι της ERM βοήθησαν την εταιρεία να δημιουργήσει ένα αφήγημα σχετικό με το όραμα της το οποίο καταγράφηκε σε ένα εγχειρίδιο και υποστηρίχθηκε με κατάλληλα εργαλεία επικοινωνίας προκειμένου να γίνουν αντιληπτά τα βασικά μηνύματα της πρόκλησης που αντιμετώπιζαν.

Στη συνέχεια, με την κατανόηση των κινήτρων των ίδιων των ανθρώπων του, ο οργανισμός δημιούργησε ένα κίνημα σε ολόκληρη την εταιρεία και μπόρεσε να δημιουργήσει τους πρεσβευτές της επωνυμίας του και να προσελκύσει τις κατάλληλες δεξιότητες που θα υποστηρίξουν αυτή τη νέα ταυτότητα, αλλά ακόμη και για να ενδυναμώσει/εκπαιδεύσει τα στελέχη, τους υπαλλήλους και τους πελάτες του και με τον τρόπο αυτό να προκύψει πραγματικό θετικό όφελος για τον πλανήτη.

Προσέλκυση εργαζομένων μέσω ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού

Ενώ πολλοί οργανισμοί θέλουν να επενδύσουν σε προγράμματα ψηφιακής ευαισθητοποίησης και μάθησης, αυτό είναι μόνο το πρώτο βήμα για την πλήρη ενσωμάτωση των θεμάτων ESG στο DNA των συμπεριφορών μιας εταιρείας. Το επόμενο είναι η ανάπτυξη προγραμμάτων που ενσωματώνουν αυτές τις αξίες παράλληλα με την επιστήμη του ανθρωποκεντρικού σχεδιασμού, η οποία προσπαθεί να κατανοήσει γιατί τα άτομα λαμβάνουν τις αποφάσεις που λαμβάνουν και να λάβει υπόψη τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα κάθε εργαζομένου.

Αυτό συχνά επιτυγχάνεται μέσω ανάλυσης των ιδιαιτεροτήτων των εργαζομένων και αξιολόγησης της επίδρασης των ιδιαιτεροτήτων αυτών αλλά και της ετοιμότητας των εργαζομένων για ένταξη σε αυτά τα προγράμματα. Αυτό δημιουργεί τη βάση για εξατομικευμένους «οδικούς χάρτες» που σχεδιάζουν εμπειρίες που αφορούν τους συγκεκριμένους εργαζομένους και την εργασία τους, διαφοροποιούν/προσαρμόζουν τις οργανωτικές δομές του οργανισμού και ενσωματώνουν διαδικασίες για την επιτάχυνση του μετασχηματισμού/προσαρμογής.  

Η ERM προτείνει, και εφαρμόζει η ίδια, την προσέγγιση ADKAR (Awareness, Desire, Knowledge, Ability, Reinforcement) στα θέματα ESG, η οποία βασίζεται στην ψυχολογία της αλλαγής και στις επιστήμες της συμπεριφοράς, για να καθοδηγήσει τους επικεφαλής του οργανισμού, τους εμπλεκόμενους φορείς και τους εργαζομένους στην πορεία σταδιακής υιοθέτησης του ως άνω πλαισίου. Η προσέγγιση αυτή παρέχει μια συστηματική ώθηση προς την υιοθέτηση που ξεκινά από την ευαισθητοποίηση και την ανάγκη αλλαγής, στην ανταλλαγή γνώσεων, την οικοδόμηση ικανότητας και ένα ανθεκτικό εργατικό δυναμικό.

Αυτός ο τύπος προσέγγισης έχει στεφθεί με επιτυχία στη Περιβαλλοντική Διαχείριση Υγείας & Ασφάλειας (EHS). Σε μια πρόσφατη συνεργασία του ERM με έναν οργανισμό παγκόσμιας εμβέλειας που αντιμετώπιζε προκλήσεις σχετικά με την αποδοχή και τη χρήση ενός νέου συστήματος διαχείρισης EHS, ο ERM εισήγαγε μια ανθρωποκεντρική προσέγγιση όπου η κατάστρωση προτύπων ασφαλείας και συμπεριφορών ήταν στην πρώτη γραμμή. Η προσέγγιση αυτή είχε ως αποτέλεσμα μετρήσιμα υψηλότερη υιοθέτηση από το προσωπικό, αυξημένη ικανότητα διαχείρισης των συμβάντων και εξοικονόμηση χρημάτων για την εταιρεία.

Μια αξιόπιστη ομάδα με αρμοδιότητα στα θέματα ESG, είτε έχει δημιουργηθεί από ανθρώπινους πόρους εσωτερικά στην εταιρεία ή με εξωτερικούς συμβούλους, μπορεί να βοηθήσει τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων ενός οργανισμού να κατανοήσουν τις προτεραιότητες ESG τόσο για τους μετόχους όσο και για τον ίδιο τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείται η εταιρεία.

ADKAR, ESG
Αφιέρωμα - Κρίσιμες Ορυκτές Πρώτες Ύλες ένα στοίχημα για την Ευρώπη

Τα βασικά στοιχεία της ανθρωποκεντρικής μάθησης

Τρία είναι τα βασικά σημεία και εκτιμήσεις που πρέπει να ληφθούν υπόψιν:

  1. Κατανοήστε τι παρακινεί το εργατικό σας δυναμικό: Οι χώροι εργασίας είναι πολύπλοκα κοινωνικοτεχνικά συστήματα. Οι εργαζόμενοι πρέπει να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, συχνά και με υπολογιστικά προγράμματα και μηχανές ή να ορίζουν / ελέγχουν διαδικασίες – μερικές φορές όλα αυτά μαζί ταυτόχρονα. Η επιτυχία των καθημερινών τους αποφάσεων και αλληλεπιδράσεων εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως τον χρόνο που διαθέτουν, την άνεσή τους κατά την εκτέλεση μιας εργασίας και τη διαθεσιμότητα ή τη χρηστικότητα των σχετικών δεδομένων. Εάν μια απόφαση πρέπει να ληφθεί υπό αβεβαιότητα, οι άνθρωποι συχνά λειτουργούν με προκατάληψη ή στη βάση γνωστών λύσεων για την διαχείριση της κατάστασης. Για παράδειγμα, η γνωστική προκατάληψη (cognitive bias) φαίνεται να επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούμε με τους άλλους, κρίνουμε ή ακόμη και πώς διαχειριζόμαστε την προσωπική μας ασφάλεια και την αντίληψη που έχουμε για τον κίνδυνο. Συνεπώς η κατανόηση του τι καθοδηγεί ή παρακινεί τις αποφάσεις των εργαζομένων είναι το κλειδί για την ανάπτυξη modules μάθησης που γεφυρώνουν αυτό που αναμένεται να κάνουν οι άνθρωποι με αυτό που κάνουν στην πραγματικότητα.
  2. Δημιουργήστε προγράμματα με περιεχόμενο που προσελκύει και εμπνέει τους συμμετέχοντες. Η εμπλοκή με την τεχνολογία που πιθανά σχετίζεται με τα θέματα ESG ενδέχεται να περιλαμβάνει διδασκαλία κρίσιμων και πολύπλοκων διαδικασιών. Όταν τα σχετικά προγράμματα μάθησης βασίζονται σε ένα αφήγημα που είναι εντυπωσιακό και απομνημονεύεται εύκολα, είναι ευκολότερο για τους εργαζόμενους να διατηρήσουν τις υφιστάμενες, αναπτύξουν νέες αλλά και να εφαρμόσουν αυτές τις νέες δεξιότητες. Για το σκοπό αυτό μπορούν να χρησιμοποιηθούν διαφορετικά εκπαιδευτικά μέσα που θα κεντρίσουν το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων ώστε να αλληλεπιδράσουν με το εκπαιδευτικό περιεχόμενο με έναν καθηλωτικό, αλλά ασφαλή τρόπο. Για παράδειγμα, καταστάσεις υψηλού κινδύνου μπορούν να αναπαραχθούν χωρίς να εκτεθούν οι εργαζόμενοι σε κίνδυνο. Οι εικονικές περιηγήσεις τονίζουν επαρκώς τους πιθανούς κινδύνους, τα ψηφιακά μοντέλα επιτρέπουν στους εργαζόμενους να εξασκούνται π.χ. με ρομποτικά χέρια εικονικής πραγματικότητας και τα wearables μπορούν μέσω apps να προσομοιώνουν καταστάσεις που απαιτούν διαχείριση.
  3. Κάντε τους συμμετέχοντες ήρωες της δικής τους ιστορίας. Για να έχει απήχηση ένα ερευνητικό πρόγραμμα, πρέπει οι συμμετέχοντες να καταλαβαίνουν τον λόγο για τον οποίο το διδάσκονται και πώς το αποτέλεσμα είναι σχετικό με τη δική τους κατάσταση. Η εκπαιδευτικές εμπειρίες όλων των συμμετεχόντων (εργαζομένων), οι οποίοι ας μην ξεχνάμε ότι προέρχονται από διαφορετική πολιστική βάση, είναι διαφορετικών ηλικιών και διαθέτουν διαφορετικές δεξιότητες ή αδυναμίες, μέσω της χρήσης προσωποποιημένου αφηγήματος για τον καθένα, επιτρέπει στους εργαζόμενους να συμμετέχουν σε πραγματικά σενάρια, βοηθώντας τα άτομα να συνδεθούν, να οραματιστούν και να μάθουν από τους συναδέλφους τους. Για να μεγιστοποιηθεί η επίδραση των μέτρων ESG σε έναν οργανισμό, οι εταιρείες επωφελούνται από τη μετάφραση των ESG στόχων τους  σε βιώσιμα ενσωματωμένες δεξιότητες και συμπεριφορές σε όλο το εργατικό δυναμικό. Η αναβάθμιση των δεξιοτήτων των εργαζομένων δημιουργεί μια αρχική ώθηση στον οργανισμό, αλλά η πραγματική εφαρμογή αυτών των μέτρων ξεκινά μετά την εκπαίδευση όταν οι νέες δεξιότητες ενσωματώνονται στην καθημερινή ρουτίνα του κάθε εργαζομένου. Αυτή η ενοποίηση επιτρέπει στις εταιρείες και στους ανθρώπους τους να λειτουργούν μεν διαφορετικά αλλά, ως σύνολο, να οδηγούν σε ουσιαστικές αλλαγές. 

Με πληροφορίες από erm.com

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ - ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ RAWMATHUB.GR
rawmathub.gr linkedin newsletter subscription
foolwo rawmathub.gr on Google News
Image

Έγκυρη ενημέρωση για την αξιακή αλυσίδα των raw materials

NEWSLETTER