Εκτός από το Πρόγραμμα ZEROe που έχει ανακοινωθεί εδώ και κάποια χρόνια από την Airbus και αφορά την κατασκευή τριών αεροσκαφών με καύσιμο υβριδικό υδρογόνο, η εταιρεία ερευνά και με άλλους τρόπους προς την επίτευξη της βιωσιμότητας των αερομεταφορών. Πρόσφατα, ένα Airbus A380, εκτέλεσε πτήση έχοντας σε έναν από τους κινητήρες του, 100% Βιώσιμα Αεροπορικά Καύσιμα (Sustainable Aviation Fuel). Ο Δημήτριος Ζοπουνίδης, σπουδαστής του τμήματος Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Ιδρυτής aviationlife.gr και Αναλυτής του αεροπορικού κλάδου αναλύει το θέμα.
Για να πραγματοποιηθεί η πτήση-ορόσημο της Airbus, 27 τόνοι μη αναμεμειγμένου βιώσιμου αεροπορικού καυσίμου (SAF) παρασχέθηκαν από την κατασκευάστρια εταιρεία αυτού του είδους των καυσίμων. Το SAF που παράγεται στη Νορμανδία, κοντά στη Χάβρη της Γαλλίας, αποτελείται κυρίως από χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι, καθώς και άλλα απόβλητα και λίπη. Το αεροσκάφος που συμμετείχε στη δοκιμαστική αυτή πτήση, απογειώθηκε από το αεροδρόμιο της Τουλούζης, το πρωί της Παρασκευής 25 Μαρτίου 2022. Η πτήση διήρκεσε περίπου τρεις ώρες, επιχειρώντας με έναν κινητήρα της Rolls-Royce, τύπου Trent 900 σε 100% SAF.
Το Airbus A380 δεν είναι το μοναδικό αεροσκάφος της Airbus που έχει πετάξει με SAF. Αυτός είναι ο τρίτος τύπος αεροσκάφους της κατασκευάστριας που πετά με 100% SAF σε διάστημα 12 μηνών. Το πρώτο ήταν ένα Airbus A350 τον Μάρτιο του 2021 και ακολούθησε ένα αεροσκάφος A319neo, τον Οκτώβριο του 2021.
Πιο συγκεκριμένα, τον Μάρτιο του 2021 ένα αεροσκάφος Airbus A350 απογειώθηκε από το aεροδρόμιο της Τουλούζης, εφοδιασμένο με SAF. «Τα Βιώσιμα Αεροπορικά Καύσιμα είναι μια από τις καλύτερες λύσεις χαμηλών εκπομπών άνθρακα της αεροπορικής βιομηχανίας με άμεσο αντίκτυπο στις εκπομπές CO2 σήμερα», είχε δηλώσει τότε ο Υπεύθυνος σε περιβαλλοντικά θέματα και βιωσιμότητας της Airbus. Στη συνέχεια, στις 28 Οκτωβρίου 2021, ένα αεροσκάφος Airbus A319neo πέταξε πάνω από την Τουλούζη με έναν από τους δύο κινητήρες του εφοδιασμένο με 100% SAF.
Στο σχεδιασμό της Airbus περιλαμβάνεται και το υδρογόνο αφού εκτιμάται ότι το υδρογόνο έχει τη δυνατότητα να μειώσει τις εκπομπές CO2 της αεροπορίας έως και 50%. Παράλληλα, στο διάστημα 2026-2028 η εταιρεία αναμένεται να παρουσιάσει τα πρώτα αποτελέσματα του προγράμματος, με το πρώτο εμπορικό αεροσκάφος να απογειώνεται μέχρι το 2035.
Βασικά συμπεράσματα και προοπτικές
Η αύξηση της χρήσης του SAF παραμένει βασική λύση για την επίτευξη των στόχων της αεροπορικής βιομηχανίας για μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050. Βασικά στατιστικά στοιχεία που περιγράφονται στην έκθεση Waypoint 2050 δείχνουν ότι το SAF θα μπορούσε να συμβάλει μεταξύ 53% και 71% στις απαιτούμενες μειώσεις άνθρακα.
Όλα τα αεροσκάφη της Airbus είναι επί του παρόντος πιστοποιημένα να πετούν με έως και 50% μείγμα SAF αναμεμειγμένο με κηροζίνη. Στόχος είναι να επιτευχθεί πιστοποίηση 100% SAF μέχρι το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας. Παρατηρείται λοιπόν, οι αεροπορικοί οργανισμοί και η αεροπορική βιομηχανία στρέφονται προς τη χρήση μεθόδων και τεχνικών που προωθούν την προστασία του περιβάλλοντος. Υπάρχουν βεβαίως, πολλά ακόμη παραδείγματα αερομεταφορέων και οργανισμών σχετικών με την αεροπορία, κατασκευαστές, οι οποίοι έχουν προβεί και αυτοί σε σχεδίαση προγραμμάτων και δράσεων που δίνουν αξία στο περιβάλλον. Άλλωστε, αυτό είναι που πρέπει να μας αφορά σε όλους τους τομείς, αφού χωρίς τη βιωσιμότητα του φυσικού χώρου δράσης του ανθρώπου, το μέλλον δυσχεραίνει.
Με πληροφορίες από ot.gr