Η επικείμενη ίδρυση ναυτιλιακού κέντρου μείωσης εκπομπών αερίων ρύπων στην Αθήνα από τον Βρετανικό νηογνώμονα Lloyd’s Register και 5 από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες, χαρακτηρίζεται ως μία σημαντική κίνηση στην πορεία για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, με στόχο την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων που έχουν τεθεί από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) για το 2030 και το 2050.
Στο M-ERC θα συμμετέχουν οι Capital Group, Navios Maritime Partners, Neda Maritime Agency, Star Βulk και Thenamaris. Βασικός στόχος του Κέντρου είναι να εξαλείψει τα εμπόδια που προκύπτουν από τεχνικές δυσκολίες και τα οποία καθυστερούν τις επενδύσεις και παρεμποδίζουν την αναζήτηση και απόδοση λύσεων που θα μειώσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου του υπάρχοντος παγκόσμιου στόλου. Επιπλέον, το M-ERC θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην κατάλληλη προετοιμασία του υφιστάμενου στόλου για την ενεργειακή μετάβαση καθώς και στη διασφάλιση οτι το ανθρώπινο δυναμικό έχει την απαραίτητη κατάρτιση και δεξιότητες.
Οι στόχοι αυτοί θα επιτευχθούν μέσα από την έρευνα και τη συνεργασία με τα ναυπηγεία, τους κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού, αλλά και τις Ενώσεις των ναυτικών, ώστε να διασφαλιστεί η ενδυνάμωση των δεξιοτήτων του προσωπικού στη θάλασσα και τη στεριά. Επίσης μέσω αυτού του κέντρου θα καταβληθεί προσπάθεια για την προσέλκυση διεθνούς και περιφερειακής χρηματοδότησης για την υλοποίηση δράσεων, προγραμμάτων και πρωτοβουλιών προς επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί ενώ στην πρωτοβουλία αναμένεται το προσεχές διάστημα να ενταχθούν και άλλες ναυτιλιακές εταιρίες.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης μιλώντας στο 14ο ετήσιο Φόρουμ του Capital Link Greek Shipping στην Αθήνα είπε ότι η Ελλάδα θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στο μέτωπο της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας που είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ). Ο Χρήστος Στυλιανίδης κάλεσε σε συνεργασία τους παραγωγούς και προμηθευτές ενέργειας, τους διαχειριστές λιμένων, τις εταιρείες logistics, τους ναυλωτές, τους κατασκευαστές κινητήρων και φυσικά τους πλοιοκτήτες αλλά και την επιστημονική κοινότητα, τονίζοντας ότι η μείωση της ρύπανσης από τα πλοία και η ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης απαιτούν σημαντικά κεφάλαια και επομένως ένας συνδυασμός δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης θα πρέπει να εξεταστεί ενδελεχέστερα.
Σημειώνεται ότι Παγκόσμιο Κέντρο Απανθρακοποίησης της Ναυτιλίας (Global Centre for Maritime Decarbonisation, GCMD) έχει ιδρυθεί στη Σιγκαπούρη και η Olympic Shipping & Management είναι η πρώτη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία που συμμετέχει σε αυτό συνεισφέροντας οικονομικά στα projects του GCMD, στηρίζοντας τις δοκιμές του κέντρου σε πράσινα καύσιμα, εν πλω δέσμευση άνθρακα και άλλες τεχνολογίες. Επίσης, πρόσφατα ο κορυφαίος νηογνώμονας DNV και η China State Shipbuilding Corporation (CSSC), ο κορυφαίος ναυπηγικός όμιλος στον κόσμο, δημιούργησαν ένα κοινό κέντρο καινοτομίας Future Ship στη Σαγκάη.
Επιπλέον, σύμφωνα με τα τελευταία στατιστικά στοιχεία από την πλατφόρμα Alternative Fuels Insight (AFI) της DNV το 2023 παραγγέλθηκαν συνολικά 298 πλοία με πρόωση εναλλακτικών καυσίμων, αύξηση 8% σε ετήσια βάση, και η μεθανόλη μπήκε δυναμικά στο παιχνίδι, με απότομη αύξηση των παραγγελιών (138), πολύ κοντά με το LNG (130). Το 2023 σηματοδότησε μια χρονιά επανάκαμψης για την αμμωνία, με 11 παραγγελίες για πλοία που κινούνται με αυτό το καύσιμο, και περισσότερες στα σκαριά.