Δίχρονος κινητήρας αμμωνίας σε πλοία από τη MAN Energy solutions

Δίχρονος κινητήρας αμμωνίας σε πλοία από τη MAN Energy solutions

Στα τέλη του 2024 αναμένεται να παραδοθεί από τη MAN Energy Solutions ο πρώτος δίχρονος κινητήρας αμμωνίας, ενώ από 2025 πρόκειται να δοκιμαστεί σε πλοία διπλού καυσίμου, στην προσπάθεια απαλλαγής της ναυτιλίας από τις εκπομπές άνθρακα.

Σύμφωνα με τοn International Maritime Organization (IMO), η ναυτιλία εκπέμπει περίπου 940 εκατ. τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως και ευθύνεται για περίπου το 2,5% του συνόλου των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG). Χωρίς την ανάληψη μέτρων, οι εκπομπές προβλέπεται να αυξηθούν τουλάχιστον κατά 50% τις επόμενες τρεις δεκαετίες, γι' αυτό ο ΙΜΟ έχει υιοθετήσει υποχρεωτικά μέτρα για να μειώσει το 70% από τα πλοία μέχρι το 2050 και τελικά να τα καταργήσει εντελώς μέσα σε αυτόν τον αιώνα.

Η αμμωνία έχει αναμφισβήτητα πλεονεκτήματα που θα μπορούσαν να συμβάλουν στη δημιουργία μιας βιώσιμης ναυτιλιακής βιομηχανίας. Μπορεί να παραχθεί κυριολεκτικά από αέρα και ήλιο και δεν περιέχει άνθρακα. Επιπλέον, όπως και με τη μεθανόλη, οι λύσεις που χρησιμοποιούν αμμωνία βασίζονται σε καθιερωμένες τεχνολογίες και υποδομές, καθιστώντας τον δρόμο προς τη βιωσιμότητα πολύ συντομότερο. Ωστόσο, θα χρειαστεί χρόνος για την ανακατασκευή των δίχρονων κινητήρων των πλοίων για να λειτουργούν με αμμωνία. 

«Το ενδιαφέρον από τις ναυτιλιακές εταιρείες για τις νέες τεχνολογίες καυσίμων είναι τεράστιο σήμερα και έχουμε ήδη μια σειρά από συνεργασίες σε εξέλιξη. Αλλά η μετατροπή σε πράσινους κινητήρες εξαρτάται επίσης από την οικονομική πραγματικότητα», εξηγεί ο Østergaard Sørensen, επικεφαλής R&D στη MAN Energy Solutions στη Δανία, και προσθέτει: «Καμία ναυτιλιακή εταιρεία δεν μπορεί να διακινδυνεύσει να μην λειτουργεί πλήρως ο στόλος της κατά τη διάρκεια της μετάβασης και για το λόγο αυτό πρέπει να δημιουργήσουμε ευέλικτες λύσεις που επιτρέπουν στην ενεργειακή μετάβαση να γίνει σταδιακά και ομαλά».

Από την πλευρά του, ο υπεύθυνος ανάπτυξης της MAN ES, Νίκος Κουρτίδης, μιλώντας στη ναυτιλιακή επιθεώρηση tradewinds, δήλωσε ότι η εταιρεία είναι πλέον σε θέση να λειτουργήσει κατά 100% τον δοκιμαστικό κινητήρα της στην Κοπεγχάγη, για τον οποίο έχει δαπανήσει έως τώρα 72.000 εργατοώρες για έρευνα και ανάπτυξη. Πρόσθεσε εξάλλου ότι κατά τη διαδικασία αυτή έχουν κατατεθεί 37 αιτήσεις για διπλώματα ευρεσιτεχνίας, από τις οποίες έξι έχουν ήδη χορηγηθεί.

Ο Νίκος Κουρτίδης δήλωσε ότι στις αρχικές δοκιμές χρησιμοποιήθηκε πετρέλαιο της τάξης του 10% έως 15%, αλλά πρόσθεσε ότι ο στόχος της εταιρείας για την έρευνα και ανάπτυξη είναι το 5%, το οποίο είναι βέβαιος ότι θα επιτευχθεί. Τόνισε επίσης ότι μέχρι το τέλος του 2023 θα πραγματοποιηθούν δοκιμές και έως το τέλος του 2024 η εταιρεία θα εργάζεται πάνω στον εμπορικό κινητήρα πλήρους κλίμακας.

«Το 2025 και το 2026 θα ακολουθήσουν «πιλοτικά πλοία» εξοπλισμένα με κινητήρες διπλού καυσίμου αμμωνίας», τόνισε από την πλευρά πλευρά του ο επικεφαλής νέων πωλήσεων και προωθητικών ενεργειών της MAN ES Thomas Hansen, προσθέτοντας ότι η αμμωνία έχει πολλές διαφορετικές ιδιότητες, συμπεριλαμβανομένης της τοξικότητας, και απαιτεί μια υπεύθυνη στρατηγική.

Τόνισε επίσης ότι πολλές εταιρείες έχουν ήδη επενδύσει σε μεγάλο βαθμό στην αλυσίδα εφοδιασμού της ναυτιλιακής αμμωνίας και όλα τα μεγάλα ναυπηγεία έχουν έτοιμα σχέδια πλοίων, ξεκαθαρίζοντας όμως ότι η MAN ES να ακολουθήσει «προσεκτική προσέγγιση» στην εισαγωγή των κινητήρων αυτών στην αγορά. Όταν η εταιρεία αποκτήσει «αρκετά θετική εμπειρία από τη ναυσιπλοϊα των πρώτων πλοίων», θα προβεί σε πλήρη απελευθέρωση των πωλήσεων του δίχρονου κινητήρα αμμωνίας, επεσήμανε ο Thomas Hansen.

Σημειώνεται ότι η MAN ES πραγματοποίησε την «πρώτη δεξαμενή» αμμωνίας στο ερευνητικό κέντρο στην Κοπεγχάγη τον Ιούλιο 2023, παραλαμβάνοντας περίπου 3 τόνους αμμωνίας με φορτηγό. Η MAN ES προβλέπει ένα μίγμα δίχρονων τύπων καυσίμων μέχρι το 2050, με το 34% των πλοίων να χρησιμοποιεί ένα μόνο καύσιμο, 27% αμμωνία, 21% μεθανόλη και 15% LNG. Η εταιρεία αναμένει ότι η ζήτηση αμμωνίας από τα μεγάλα εμπορικά πλοία θα φθάσει τους 22 εκατ. τόνους μέχρι το 2030, θα αυξηθεί σε 70 εκατ. τόνους το 2035, 141 εκατ. 2040 και 345 εκατ. τόνους το 2050.

rawmathub.gr linkedin newsletter subscription

Πρόσφατα, η ιαπωνική ITOCHU υπέγραψε μνημόνιο συνεργασίας (MoU) με τον προμηθευτή ναυτιλιακών καυσίμων Peninsula Petroleum για την από κοινού ανάπτυξη δεξαμενισμού αμμωνίας στην Ισπανία. Η αμμωνία εξελίσσεται ως βασική λύση ναυτιλιακού καυσίμου μηδενικών εκπομπών και θα συμβάλει σημαντικά στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου εάν μπορέσει να χρησιμοποιηθεί ευρέως ως ναυτιλιακό καύσιμο. Η αμμωνία, όπως το υδρογόνο και η μεθανόλη, μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο για την αποθήκευση ενέργειας όσο και ως καθαρό καύσιμο για την τροφοδοσία κινητήρων εσωτερικής καύσης.

Η ITOCHU στοχεύει στη δημιουργία μιας παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού, προωθώντας την από κοινού ανάπτυξη ενός σταθμού δεξαμενισμού αμμωνίας στο Algeciras της Ισπανίας, στο στενό του Γιβραλτάρ, σε στρατηγική τοποθεσία για διεθνή εφοδιαστική, μαζί με την Peninsula και μελλοντικούς εταίρους. Η ITOCHU έχει επίσης προωθήσει την ανάπτυξη ενός σταθμού δεξαμενσιμού αμμωνίας στη Σιγκαπούρη με τους εταίρους της και παράλληλα προωθεί την ανάπτυξη κόμβων δεξαμενισμού όχι μόνο στην Ισπανία αλλά και σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια, τον Παναμά, τη Μέση Ανατολή, την Ιαπωνία και οπουδήποτε αλλού μπορεί να υπάρχει κόμβος για τη διεθνή εφοδιαστική.

Με πληροφορίες από Εφημερίδα Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ και man-es.com

Αφιέρωμα - Παγκόσμια ημέρα περιβάλλοντος - Ο δρόμος προς την αειφορία
foolwo rawmathub.gr on Google News
Image

Έγκυρη ενημέρωση για την αξιακή αλυσίδα των raw materials

NEWSLETTER