Η BMW Group εργάζεται σταθερά για την ανάπτυξη βιώσιμων λύσεων παραγωγής. Προς αυτή την κατεύθυνση, στις μονάδες στο Dingolfing και στο Regensburg, στη Βαυαρία, τα βαφεία των οχημάτων της εταιρείας θα χρησιμοποιούν σύντομα με τη μέθοδο ξηρού διαχωρισμού με τη βοήθεια της σκόνης ασβεστόλιθου.
Οι απαραίτητες μετατροπές έχουν εφαρμοστεί ήδη και στις τέσσερις γραμμές βαφής στο Dingolfing, ενώ η πρώτη από τις δύο στο Regensburg χρησιμοποιεί τη μέθοδο του ξηρού διαχωρισμού από τις αρχές του 2024. Η δεύτερη γραμμή του Regensburg πρόκειται να ακολουθήσει τον Αύγουστο του 2025. Στο Dingolfing και στο Regensburg, ο ξηρός διαχωρισμός εξοικονομεί ήδη 17 εκατομμύρια λίτρα νερού και περίπου 17.400 MWh ενέργειας ετησίως, μειώνοντας με αυτόν τον τρόπο τις εκπομπές CO2 κατά περισσότερους από 5.000 τόνους.
Δεδομένου ότι η βαφή είναι η πιο ενεργοβόρα διαδικασία στην παραγωγή οχημάτων, ο αντίκτυπος αυτών των μέτρων στο αποτύπωμα άνθρακα των δύο εργοστασίων είναι σημαντικός. Ο Anton Kronseder, επικεφαλής του βαφείου στο Dingolfing, δήλωσε: «Η μετάβαση στη διαδικασία ξηρού διαχωρισμού μας φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στην επίτευξη του στόχου του BMW Group για μείωση των εκπομπών CO2 στο σύνολο του κύκλου ζωής του οχήματος κατά 40%, έως το 2030».
Σε αριθμούς, με τη νέα διαδικασία που εφαρμόζεται, τα δύο εργοστάσια εξοικονομούν ήδη συνολικά 17 εκατομμύρια λίτρα νερού ετησίως, αρκετά για να τροφοδοτήσουν σχεδόν 100 τετραμελείς οικογένειες για έναν ολόκληρο χρόνο. Επίσης, επειδή η μονάδα λειτουργεί με ανακυκλωμένο αέρα, ο ξηρός διαχωρισμός εξοικονομεί 17.400 MWh ενέργειας για θέρμανση ετησίως και περισσότερους από 5.000 τόνους εκπομπών CO2 ως αποτέλεσμα. Επιπλέον, ο ασβεστόλιθος που χρησιμοποιείται ως συνδετικό υλικό, ανακυκλώνεται ως πρώτη ύλη για τη βιομηχανία δομικών υλικών.
Αν και το Dingolfing ήταν το πρώτο βαφείο που μετατράπηκε, η νέα τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στο εργοστάσιο της BMW Group στο Regensburg, όπου η εφαρμογή διαφανούς στρώσης στις δύο γραμμές βαφής εφαρμόζεται ήδη από το 2010. «Η εφαρμογή αυτή του ξηρού διαχωρισμού με χρήση σκόνης ασβεστόλιθου ήταν η πρώτη παγκοσμίως σε ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία», εξήγησε ο Dr Jürgen Stiegler, επικεφαλής του βαφείου στο Regensburg.
Ανακύκλωση υπερψεκασμού
Με το νέο σύστημα σε εφαρμογή, ο υπερψεκασμός που προκύπτει κατά τη βαφή του οχήματος, μπορεί πλέον να ανακυκλωθεί. Στις νέες γραμμές βαφής στις τοποθεσίες της ανατολικής Βαυαρίας, ο υπερψεκασμός συλλέγεται με ξηρό διαχωρισμό με χρήση σκόνης ασβεστόλιθου ως συνδετικό παράγοντα. Χρησιμοποιώντας σκόνη αντί για νερό για τη συλλογή σωματιδίων χρώματος που δεν περνούν στο αμάξωμα του αυτοκινήτου, τα βαφεία εξοικονομούν σημαντικές ποσότητες νερού, περίπου 4 εκατομμύρια λίτρα ετησίως στο Dingolfing και 13 εκατομμύρια στο Regensburg.
Σε αντίθεση με τη μέθοδο υγρής δέσμευσης του υπερψεκασμού (wet-scrubbing) που χρησιμοποιούνταν προηγουμένως, ο ξηρός διαχωρισμός λειτουργεί με 80% ανακυκλωμένο αέρα. Έτσι τώρα, μόνο το 20% του αέρα που απαιτείται για τη βαφή πρέπει να θερμανθεί και να υγρανθεί. Αυτό εξοικονομεί τεράστια ποσά ενέργειας. Στο Dingolfing, η ενέργεια για θέρμανση μειώνεται κατά 13.000 MWh ετησίως, μειώνοντας τις εκπομπές CO2 κατά περισσότερους από 4.000 τόνους. Στο Regensburg εξοικονομούνται περίπου 4.400 MWh φυσικού αερίου το χρόνο και αποφεύγεται η εκπομπή περίπου 1.150 τόνων CO2.
Ένα άλλο πλεονέκτημα του νέου συστήματος βαφής είναι ότι, σε αντίθεση με το μολυσμένο νερό, η σκόνη ασβεστόλιθου δε χρειάζεται επεξεργασία και απόρριψη αλλά μπορεί να επιστρέψει στον κύκλο ζωής του υλικού και να χρησιμοποιηθεί για άλλες εφαρμογές.
Σκόνη ασβεστόλιθου: από συνδετικό σε δομικό υλικό
Η σκόνη ασβεστόλιθου που χρησιμοποιείται, προέρχεται από πέτρες Walhalla που εξορύσσονται στο Keilberg, μία περιοχή κοντά στο Regensburg. Κατά μέσο όρο τρία φορτία ορυκτής πρώτης ύλης την εβδομάδα παραδίδονται στο Dingolfing και μεταξύ ενός και δύο στο Regensburg. Εκεί, ο ασβεστόλιθος τοποθετείται σε μεγάλα σιλό για αποθήκευση και στη συνέχεια τροφοδοτείται στους θαλάμους βαφής.
Η συλλογή της βαφής που προκύπτει από τον υπερψεκασμό ενός μόνο αυτοκινήτου, απαιτεί περίπου 20 κιλά σκόνης ασβεστόλιθου. Ο ασβεστόλιθος στη συνέχεια αποστέλλεται για ανακύκλωση για περαιτέρω χρήση, ως πρώτη ύλη στη βιομηχανία τσιμέντου, για παράδειγμα. Έτσι, εκτός από το ότι επιτυγχάνεται η βαφή περίπου 2.850 αμαξωμάτων την ημέρα, τα βαφεία της BMW συμβάλλουν και στην παραγωγή δομικών υλικών.
Η εισαγωγή της μεθόδου ξηρού διαχωρισμού, οδηγεί την BMW ένα βήμα παραπέρα στο δρόμο προς τη βιώσιμη παραγωγή του μέλλοντος.
Με πληροφορίες από bmwgroup.com