Μπορεί ένα ρομπότ να γελάσει μαζί σας?

Μπορεί ένα ρομπότ να γελάσει μαζί σας?

Τα συστήματα προφορικού διαλόγου πρέπει να είναι σε θέση να εκφράζουν ενσυναίσθηση για να επιτύχουν φυσική αλληλεπίδραση με ανθρώπους - χρήστες. Μέσω της ενσυναίσθησης μοιραζόμαστε από κοινού και βιώνουμε σε πρώτο πρόσωπο τα συναισθήματα ενός τρίτου προσώπου. Η δημιουργία γέλιου, εκτός της ενσυναίσθησης, απαιτεί υψηλό επίπεδο κατανόησης του διαλόγου. Έτσι, η εφαρμογή του γέλιου σε υπάρχοντα συστήματα, όπως στα ρομπότ συνομιλίας, ήταν κάτι πολύ προκλητικό για τους ερευνητές στο Kyoto University.

Οι Ιάπωνες ερευνητές του Graduate School of Informatics με επικεφαλής τον επικ. καθ. Koji Inoue ανέπτυξαν ένα ρομπότ που διαθέτει σύστημα τεχνητής νοημοσύνης τέτοιο ώστε να έχει την ικανότητα να αντιδρά κατάλληλα στο ανθρώπινο γέλιο με το δικό του γέλιο, δημιουργώντας την αίσθηση καλύτερης επικοινωνίας αλλά και ύπαρξης ενσυναίσθησης. 

Οι ερευνητές βασίστηκαν στην ιδέα ότι αντί να προκύπτει γέλιο από τον διάλογο ανάμεσα στον χρήστη και στο ρομπότ, θα μπορούσαν να εστιάσουν στο «κοινό γέλιο» όπου ο χρήστης γελάει (αρχικό γέλιο) και το σύστημα ανταποκρίνεται και γελάει με τη σειρά του (γέλιο απόκρισης). Το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης που ανέπτυξαν αποτελείται από τρία επιμέρους υποσυστήματα. Το πρώτο ανιχνεύει το ανθρώπινο γέλιο, το δεύτερο αποφασίζει εάν το ρομπότ θα γελάει ανταποκρινόμενο σε κάτι «αστείο» και το τρίτο επιλέγει τον τύπο γέλιο ανάλογα με την περίσταση (διακριτικό, ξεκαρδιστικό, κ.λπ.). 

Οι ερευνητές «εκπαίδευσαν» κάθε υποσύστημα χρησιμοποιώντας ένα σώμα διαλόγων από εφαρμογές speed dating. Ο Δρ. Inoue και η ομάδα του συγκέντρωσαν δεδομένα από περισσότερους από 80 διαλόγους speed dating μεταξύ ανδρών φοιτητών και του ρομπότ, το οποίο αρχικά τηλεχειριζόταν από τέσσερις ερασιτέχνες γυναίκες ηθοποιούς.

Τα αποτελέσματα που πέτυχαν ήταν εντυπωσιακά. Η απόδοση ανίχνευσης του πρώτου υποσυστήματος πέτυχε βαθμολογία F1 82,6%. Το δεύτερο υποσύστημα χρησιμοποίησε τα ακουστικά και προσωδιακά χαρακτηριστικά του αρχικού γέλιου και πέτυχε ακρίβεια πρόβλεψης πάνω από αυτή της τυχαίας πρόβλεψης. Το τρίτο υποσύστημα, που επιλέγει τον τύπο του γέλιου απόκρισης του συστήματος ως κοινωνικό ή χαρούμενο γέλιο, βασίστηκε στα ίδια χαρακτηριστικά του αρχικού γέλιου.

Το πλήρες σύστημα δημιουργίας διαδραστικού γέλιου εφαρμόστηκε σε ένα ανθρωποειδές ρομπότ, την Erica, και δοκιμάστηκε σε σύντομους διαλόγους διάρκειας δύο έως τριών λεπτών ανάμεσα στο ρομπότ και σε ανθρώπους. Βασικός στόχος ήταν να επιβεβαιωθεί ότι το ρομπότ καταφέρνει να ανταποκρίνεται σωστά δηλαδή ότι δε γελάει όταν δεν χρειάζεται, δε μένει βουβό όταν πρέπει να γελάει και, κυρίως, ότι γελάει με τον κατάλληλο τρόπο που βασίζεται σε ενσυναίσθηση. Είναι εντυπωσιακό, ότι το προτεινόμενο σύστημα βελτίωσε την εντύπωση του συστήματος διαλόγου, όπως η αντίληψη της ενσυναίσθησης σε σύγκριση με μια βασική γραμμή χωρίς γέλιο και ένα αντιδραστικό σύστημα που πάντα ανταποκρινόταν μόνο με κοινωνικά γέλια. 

Οι Ιάπωνες ερευνητές έκαναν σχετική δημοσίευση στο εξειδικευμένο περιοδικό Frontiers in Robotics and AI. Ωστόσο αξίζει να αναφερθεί ότι το γέλιο είναι μόνο μία όψη μιας φυσικής συζήτησης ανάμεσα σε έναν άνθρωπο και μία μηχανή. Η ομάδα των ερευνητών υποστηρίζει πως «τα ρομπότ θα πρέπει να έχουν έναν διακριτό χαρακτήρα και να μπορούν να τον δείξουν μέσω των συμπεριφορών τους (όπως γέλιο, χειρονομίες, ύφος ομιλίας) κατά τον διάλογο. Αυτό ωστόσο θα απαιτήσει περαιτέρω έρευνα και σίγουρα για να πετύχουμε διάλογο με ένα ρομπότ όπως θα μιλούσαμε με έναν φίλο μας θα χρειαστεί να περιμένουμε τουλάχιστον 10 ακόμη χρόνια».

Η πλήρης δημοσίευση των ερευνητών είναι διαθέσιμη στη διεύθυνση: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frobt.2022.933261/full

Πηγή: The Guardian

foolwo rawmathub.gr on Google News
Image

Έγκυρη ενημέρωση για την αξιακή αλυσίδα των raw materials

NEWSLETTER