Η εξόρυξη βαθέων υδάτων (deep sea mining) θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα φέτος καθώς η Διεθνής Αρχή Θαλάσσιου Βυθού (International Seabed Authority, ISA) στοχεύει να έχει καθορίσει το κανονιστικό πλαίσιο έως τον Ιούλιο.
Η εξόρυξη βαθέων υδάτων είναι μια νέα, αμφισβητούμενη συμπληρωματική βιομηχανία εξόρυξης που θα μπορούσε να παρέχει βασικά μέταλλα για την ενεργειακή μετάβαση, καθώς το κοβάλτιο, το νικέλιο και το μαγγάνιο βρίσκονται σε μεγάλα αποθέματα στον πυθμένα της θάλασσας με τη μορφή πολυμεταλλικών οζιδίων. Τα πολυμεταλλικά οζίδια περιέχουν επαρκείς πόρους για την παραγωγή μπαταριών που χρησιμοποιούνται σε ηλεκτρικά οχήματα
Αλλά οι περιβαλλοντικές οργανώσεις – και ορισμένα κράτη-μέλη της ISA όπως η Γερμανία, η Κόστα Ρίκα και ο Παναμάς – ζήτησαν να καθυστερήσει η έκδοση του νέου κανονιστικού πλαισίου έως ότου γίνει καλύτερα κατανοητός ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος αυτού του τύπου εξόρυξης.
Αρκετά μέταλλα για να τροφοδοτήσουν 280 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα
Λίγες εταιρείες είχαν προσπαθήσει να αναπτύξουν εμπορική δραστηριότητα εξόρυξης βαθέων υδάτων μέχρι το 2021, όταν το μικροσκοπικό έθνος των νησιών του Ειρηνικού, το Nauru, δήλωσε ότι η υποστηριζόμενη από αυτό εταιρική οντότητα The Metals Co. Inc. (TMC) μέσω της θυγατρικής της Nauru Ocean Resources Inc (NORI), θα υποβάλει αίτηση εκμετάλλευσης το 2023.
Το Νοέμβριο του 2021, η θυγατρική της TMC ανέσυρε 3.000 τόνους οζιδίων από τη Ζώνη Clarion–Clipperton, ένα πολύτιμο τμήμα του βυθού του ωκεανού μεταξύ του Μεξικού και της Χαβάης.
Αλλά η εταιρεία δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει καθόλου από το υλικό που έχει ανασύρει με σκοπό τη θέση σε λειτουργία μιας πιλοτικής εγκατάστασης επεξεργασίας μέχρι να λάβει τη σχετική άδεια εκμετάλλευσης από την ISA.
Τα δύο συμβόλαια εξερεύνησης της TMC στη ζώνη Clarion–Clipperton περιλαμβάνουν αρκετά αποθέματα μετάλλων μπαταριών για την παραγωγή 280 εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων.
Σε μια εποχή που η ασφάλεια των εφοδιαστικών αλυσίδων για μέταλλα μπαταριών είναι ένας βασικός παράγοντας αβεβαιότητας, είναι προφανές γιατί η TMC προσπαθεί εναγωνίως να εισέλθει σε πλήρη λειτουργία όσον αφορά στις δραστηριότητες εξόρυξης από βαθέα ύδατα.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος και πρόεδρος της TMC Gerard Barron δήλωσε ότι οι ενστάσεις της επιστημονικής κοινότητας δεν είναι το ίδιο έντονες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που προκαλούνται από την επίγεια εξόρυξη και σημείωσε ότι οι επενδυτές είναι ενθουσιασμένοι με τις προοπτικές της TMC.
Ωστόσο, οι επενδυτές και οι καταναλωτές λαμβάνουν πλέον σοβαρά υπόψη τη συμμόρφωση με τα κριτήρια ESG, και ίσως η εξόρυξη βαθέων υδάτων αποτελέσει τον επόμενο στόχο, εγείροντας αντιδράσεις όπως στην περίπτωση της εξόρυξης κοβαλτίου στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, όπου καταγγέλονται ζητήματα παιδικής εργασίας.
Ωστόσο με την προβλεπόμενη ζήτηση για μέταλλα μπαταριών να εκτινάσσεται στα ύψη το 2026 βάσει προβλέψεων, οι χώρες θα προσπαθήοσυν να εξασφαλίσουν επαρκή προσφορά με κάθε τρόπο.
Η έλλειψη κανονιστικού πλαισίου μπορεί να μην αποτελεί πρόβλημα
Η υιοθέτηση ενός κανονιστικού πλαισίου για την εξόρυξη βαθέων υδάτων θα απαιτήσει συναίνεση και από τα 167 κράτη-μέλη της ISA, αλλά εάν αυτό δεν συμβεί εντός της προθεσμίας, η αίτηση έναρξης έργου που υποβάλλεται από την TMC, πιθανότατα θα εξεταστεί και θα εγκριθεί προσωρινά, παρά την απουσία σαφούς κανονιστικού πλαισίου.
Ωστόσο, ίσως είναι δυσκολότερο από το αναμενόμενο να συναφθούν σχετικές εμπορικές συμφωνίες, καθώς αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως ο όμιλος BMW και η AB Volvo, υπέγραψαν το 2021 σχετικό ψήφισμα του World Wildlife Fund για παύση της εξόρυξης βαθέων υδάτων.
Ο τότε επικεφαλής του τμήματος Sustainability Chain Supply Chain and Indirect Purchasing Raw Materials Management, Patrick Hudde, δήλωσε ότι η προμήθεια πρώτων υλών απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και ότι «δεν υπάρχουν επί του παρόντος επαρκή επιστημονικά ευρήματα για να μπορέσουμε να αξιολογήσουμε τους περιβαλλοντικούς κινδύνους της εξόρυξης βαθέων υδάτων».
«Για αυτόν τον λόγο, οι πρώτες ύλες από εξόρυξη βαθέων υδάτων δεν αποτελούν επιλογή για τον όμιλο BMW αυτή τη στιγμή», είχε δηλώσει.
Φυσικά από το 2021 η ζήτηση έχει αυξηθεί κατακόρυφα, οπότε μένει να αποδειχθεί αν εταιρείες όπως η TMC θα λάβουν τις σχετικές άδειες εκμετάλλευσης για να μπορέσουν να εξασφαλίσουν ένα κομμάτι της αλυσίδας εφοδιασμού για μέταλλα μπαταριών.
Πηγή: stockhead.com.au