TerraCycle: από την πώληση λιπασμάτων, στην αναμόρφωση της ανακύκλωσης σε παγκόσμια κλίμακα

TerraCycle: από την πώληση λιπασμάτων, στην αναμόρφωση της ανακύκλωσης σε παγκόσμια κλίμακα

Η διαχείριση των απορριμμάτων είναι μία δύσκολη δουλειά. Ο Tom Szaky, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της TerraCycle, γνωρίζει καλά ότι αυτό αποτελεί κοινό αίσθημα. Κάθε χρόνο ρωτούσε φοιτητές στον κλάδο των επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης πόσοι από αυτούς θα ήθελαν να ασχοληθούν με τη διαχείριση απορριμμάτων. Κανένας δεν έχει σηκώσει χέρι για περισσότερο από μια δεκαετία.

Disclaimer: Απαγορεύεται η αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, ολική, μερική ή περιληπτική ή κατά παράφραση ή διασκευή ή απόδοση του περιεχομένου του παρόντος διαδικτυακού τόπου με οποιονδήποτε τρόπο, χωρίς αναφορά στο RAWMATHUB.GR (με ενεργό link) ή χωρίς την προηγούμενη γραπτή άδεια του RAWMATHUB.GR. 

Ο Szaky καταλαβαίνει τη δυσκολία. Ο τομέας που επέλεξε είναι γνωστός όχι μόνο για το ότι είναι βρώμικος, αλλά και για το ότι είναι δύσκολα διαχειρίσιμος από οικονομικής απόψεως, με υψηλό λειτουργικό κόστος, ενώ διαθέτει εδραιωμένους μεγάλους παίκτες, παράγοντες που οδηγούν σε μία δυσκίνητη βιομηχανία. Όμως καμία από αυτές τις προκλήσεις δεν εμπόδισε τον Szaky από το να καινοτομεί στον τομέα ή να παράγει κέρδη. Για αυτό και τον αποκαλούν Elon Musk των απορριμμάτων.

Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, ο Szaky εξέλιξε την TerraCycle από μια επιχείρηση που πουλούσε λίπασμα σε ανακυκλωμένες συσκευασίες από το διαμέρισμά του στο New Jersey, σε μια εταιρεία διαχείρισης και ανακύκλωσης αποβλήτων με παρουσία σε 20 χώρες και με 550 υπαλλήλους. Η εταιρεία είναι υποστηρικτής της ανακύκλωσης και χρηματοδότης δράσεων για τον καθαρισμό υδάτινων πόρων. Επί του παρόντος προχωρά στη μεγαλύτερη καινοτομία της μέχρι τώρα: μια διεθνή, κυκλική αλυσίδα εφοδιασμού για να βοηθήσει μεγάλες εταιρείες να πωλούν προϊόντα σε μακροπρόθεσμα επαναχρησιμοποιήσιμη συσκευασία.

Ο Szaky ίδρυσε την TerraCycle στην πρώτη της μορφή το 2001 ως πρωτοετής στο Πανεπιστήμιο του Princeton, όταν έφερε στην αγορά ένα λίπασμα που είχε δημιουργηθεί από περιττώματα σκουληκιών για - η ιστορία λέει - να βοηθήσει τους φίλους του να καλλιεργήσουν μαριχουάνα. Το συσκεύασε σε χρησιμοποιημένα μπουκάλια αναψυκτικού και, μέσα σε πέντε χρόνια, η TerraCycle πουλούσε το λίπασμα Worm Poop Plant Food στα καταστήματα Home Depot και Target. Η εταιρεία κατασκεύασε την έδρα της στο Trenton του New Jersey, εν μέρει από πλαστικά απόβλητα που προορίζονταν για απόρριψη. Στο αποκορύφωμα της παραγωγής του προϊόντος Worm Poop Plant Food, οι εγκαταστάσεις φιλοξενούσαν εκατομμύρια σκουλήκια. Το 2006, έφτασε τα 2,5 εκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις.

Ωστόσο, ο Szaky είχε μεγαλύτερους στόχους. Έβλεπε ένα τεράστιο χάσμα στην προσφορά και τη ζήτηση στον τομέα της ανακύκλωσης. Ενώ οι εταιρείες θέλουν να αγοράσουν ανακυκλωμένα υλικά για τις συσκευασίες τους, τα μόνα αντικείμενα που είναι επιθυμητά είναι τα τέλεια καθαρά, διαφανή πλαστικά μπουκάλια αναψυκτικού - για παράδειγμα - που καταλήγουν σε κάδους και τα οποία οι δημόσιες ή ιδιωτικές επιχειρήσεις επιλέγουν προς ανακύκλωση. Ο Szaky εκτιμά ότι υπάρχει 10 φορές μεγαλύτερη ζήτηση για ανακυκλώσιμο πλαστικό από την ποσότητα που παρέχεται.

Η επόμενη σκέψη του ήταν λογική. Τι γίνεται με το 99% των αντικειμένων που χρησιμοποιούμε και που καταλήγουν να είναι απλώς απορρίμματα σε χωματερές ή μη ανακυκλώσιμο πλαστικό, γυαλί και μέταλλο; Θα μπορούσε να ανακυκλώσει τα αποτσίγαρα; Τις τσίχλες; Το προσπάθησε. Αλλά η συγκεκριμένη στρατηγική παραλίγο να βυθίσει την εταιρεία, λέει ο Szaky: «Χάσαμε σχεδόν τη μισή ομάδα μας. Ήταν μια μεγάλη στιγμή όπου είπαμε: Πρέπει να αναμορφώσουμε αυτό που κάνουμε και να κάνουμε τα απόβλητα πρωταγωνιστές».

Ως αποτέλεσμα, η TerraCycle επέλεξε να επικεντρωθεί στο 30% των υλικών που απορρίπτεται σε αστικούς κάδους ανακύκλωσης, τα οποία δεν αποτελούν πρώτη ύλη για τις τυπικές διαδικασίες ανακύκλωσης. Για πάνω από μια δεκαετία, η εταιρεία δημιούργησε τμήματα που διαχειρίζονταν την ανακύκλωση υλικών όπως τα πλαστικά πιρούνια και τα δοχεία καφέ, ενώ επίσης δημιούργησε προγράμματα μέσω των οποίων οι καταναλωτές μπορούσαν να αποστέλλουν οι ίδιοι τις άδειες συσκευασίες τους προς ανακύκλωση.

Για παράδειγμα, οι καταναλωτές μπορούν να στείλουν ταχυδρομικά, χωρίς χρέωση, άδειες συσκευασίες παιδικών τροφών, χρησιμοποιημένα σωληνάρια οδοντόκρεμας, παπούτσια και πλαστικά παιχνίδια, οι οποίες εν συνέχεια προωθούνται στις αντίστοιχες εταιρείες παραγωγής των προϊόντων για επαναχρησιμοποίηση. Η TerraCycle με τα χρόνια ανέπτυξε μια ακόμη κερδοφόρα γραμμή επιχειρηματικής δραστηριότητας μέσω της πώλησης ανακυκλωμένων δοχείων για τα σχεδόν ανακυκλώσιμα προϊόντα, όπως οι πλαστικές μεμβράνες. Το 2021, ξεκίνησε μία υπηρεσία συλλογής και ανακύκλωσης συσκευασιών προϊόντων κομμωτηρίου, τα οποία γενικά είναι δύσκολο να ανακυκλωθούν.

Η TerraCycle, η οποία έχει τις μισές δραστηριότητές της εκτός ΗΠΑ, υπό δύο οντότητες, πέτυχε συνολικά έσοδα 70 εκατομμυρίων δολαρίων το 2021 με πρόβλεψη για 80 εκατομμύρια δολάρια το 2022. Η ανάπτυξη ήταν σταθερή. Η εταιρεία εμφανίστηκε στη λίστα Inc. 5000 με τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες στη χώρα έξι φορές από το 2009. Η συνεχιζόμενη κερδοφορία, παρά τις οπισθοδρομήσεις λόγω της πανδημίας, επέτρεψε στην εταιρεία να επενδύσει στο τελευταίο της μεγάλο εγχείρημα. Το 2019, ανακοίνωσε ότι θα ξεκινήσει την υπηρεσία Loop, ένα παγκόσμιο σύστημα για επιστροφές άδειων συσκευασιών καταναλωτικών προϊόντων σε καταστήματα λιανικής, προς επαναχρησιμοποίηση από τις εταιρείες παραγωγής αυτών των προϊόντων.

Πρώτα, ωστόσο, η TerraCycle έπρεπε να πείσει μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες καταναλωτικών ειδών, όχι μόνο να επανασχεδιάσουν τις συσκευασίες τους, αλλά και να δεσμευτούν για την επαναχρησιμοποίησή τους, ιδανικά 10 ή περισσότερες φορές. Έπρεπε επίσης να πείσει τους μεγάλους λιανοπωλητές να πουλήσουν τα προϊόντα με τη νέα, άγνωστη συσκευασία, καθώς και να εγκαταστήσουν στα καταστήματά τους κάδους επιστροφής, έτσι ώστε οι πελάτες να μπορούν να επιστρέψουν τις άδειες συσκευασίες. Τέλος, θα έπρεπε να πειστούν οι καταναλωτές να αλλάξουν ολόκληρη την οπτική τους για τα απορρίμματα. «Η βασική αιτία των αποβλήτων είναι ο τρόπος απόρριψης», λέει ο Szaky. «Σε αυτό πρέπει να εστιάσουμε. Και η λύση στο πρόβλημα αυτό είναι η επαναχρησιμοποίηση».

Η TerraCycle είχε ήδη επιχειρηματικές σχέσεις με μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων, πέντε από τις οποίες - PepsiCo, Unilever, Nestle, Mars και Procter & Gamble - έγιναν οι πρώτοι συνεργάτες της. Ωστόσο, οι έμποροι λιανικής ήταν πιο δύσκολες περιπτώσεις. Πολλοί ανησυχούσαν ότι δεν θα μπορούσαν να πείσουν μια κρίσιμη μάζα πελατών να χρησιμοποιήσουν την υπηρεσία Loop. Σε απάντηση, η TerraCycle ανέπτυξε online εργαλεία για να διαγνώσει την πιθανότητα χρήσης της υπηρεσίας από τους καταναλωτές. Η ιδέα είχε μεγάλη απήχηση. Ως συνέπεια, η εταιρεία βρήκε σημεία λιανικής για τους κάδους επιστροφής της, για παράδειγμα στο Carrefour στη Γαλλία και σε ορισμένες τοποθεσίες Kroger στις δυτικές Ηνωμένες Πολιτείες. Η υπηρεσία Loop παρουσιάστηκε στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ το 2019. Στη συνέχεια όμως ήρθε η πανδημία.

Οι ομάδες καινοτομίας, πωλήσεων και marketing της TerraCycle συνέχισαν να συνεργάζονται με εταιρείες καταναλωτικών ειδών, ακόμη και όταν πολλές από τις εταιρικές λειτουργίες, καθώς και ο σχεδιασμος προϊόντων, γινόταν απομακρυσμένα. Σήμερα, 200 εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των Burger King, Pantene, Clorox, Gerber και Stubb's Legendary Bar-BQ, διαθέτουν ορισμένα είδη των οποίων η συσκευασία είναι συμβατή με το σύστημα Loop σε σημεία πώλησης στις Ηνωμένες Πολιτείες, στην Ιαπωνία και στη Γαλλία.

«Παραμένει μια ριψοκίνδυνη υλοποίηση μιας καινοτόμου ιδέας, με την έννοια ότι χάνουμε ακόμα χρήματα από αυτό», λέει ο Szaky. Τα έσοδα της TerraCycle από την υπηρεσία Loop θα προέλθουν από τις συμβουλευτικές υπηρεσίες προς τις εταιρείες με σκοπό την ανάπτυξη επαναχρησιμοποιήσιμων συσκευασιών και την απευθείας προμήθεια ανακυκλωμένων υλικών για την παραγωγή αυτών των συσκευασιών, καθώς και από τη σύναψη εργασιών για την παράδοση των άδειων συσκευασιών στις εταιρείες προς επαναχρησιμοποίηση, κάτι που γίνεται αποδοτικό μόνο όσο το πρόγραμμα διευρύνεται. «Τώρα. όλη η εστίαση μας είναι στο να επιτύχουμε μία σημαντική κλίμακα».

Εάν μπορέσει να πετύχει σε αυτή την προσπάθεια, και λαμβάνοντας υπόψη ότι θα υπάρξει σημαντική ανάπτυξη σημείων συλλογής σε καταστήματα λιανικής το 2022, ο Szaky ελπίζει ότι θα ωθήσει τις εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων να δημιουργήσουν και να υιοθετήσουν ακόμη πιο σημαντική καινοτομία όσον αφορά στη συσκευασία. Ορισμένα προϊόντα μπορεί να έχουν ενσωματωμένους αισθητήρες υγρασίας και θερμοκρασίας στη συσκευασία τους, για παράδειγμα, οι οποίοι θα μπορούσαν να παράγουν ημερομηνίες λήξης σε πραγματικό χρόνο. Ένα άλλο παράδειγμα: Η συσκευασία μπορεί να σχεδιαστεί για να παρατείνει τη διάρκεια ζωής των προϊόντων. Η Haagen-Dazs, για παράδειγμα, δημιουργεί ένα επαναχρησιμοποιήσιμο μεταλλικό δοχείο που μπορεί να κρατήσει το παγωτό παγωμένο, και επομένως φρέσκο, περισσότερο. Ο Szaky είναι αισιόδοξος ότι αυτό είναι το είδος της καινοτομίας που θα μπορούσε τελικά να στρέψει τα οικονομικά της ανακύκλωσης σε θετικό πρόσημο.

«Το πραγματικά συναρπαστικό με την επαναχρησιμοποίηση είναι ότι εάν η συσκευασία μετατραπεί από κόστος σε περιουσιακό στοιχείο, μπορείτε να αυξήσετε σημαντικά την αξία της συσκευασίας και να κάνετε εκπληκτικά πράγματα», υποστηρίζει ο Szaky.

Πηγή: inc.com

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ - ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ RAWMATHUB.GR
foolwo rawmathub.gr on Google News
Image

Έγκυρη ενημέρωση για την αξιακή αλυσίδα των raw materials

NEWSLETTER